Friday, October 4, 2013

Terpaksa redha(part 2)

Bersambung lagi kisah seorang kawan Umi ni..rasanya ada ler  2-3 org kot yg duk tggu sambungannya..(klik sini saper yg nak baca n3 dulu).Untuk pengetahuan kenkawan, sahabat Umi ni dah selamat bersalin pukul 5 pagi 16/9..(hari Malaysia).Babynya pun comey sangatt..dia dpt baby girl..O.k kita tinggalkan dulu kisah bersalin ...kita pegi kepada kisah yg Umi nak cerita ni..Semasa suaminya menjalinkan hubungan ngan janda anak 4 ni(panggil nama L la senang kan)berbagai dugaan yg datang,jatuh kat bilik air..ada pendarahan.pegi hospital,jatuh longkang semasa nak amik anak skola,pengsan..pegi hospital..dia ingatkan dengan musibah yg menimpanya begini suaminya akan kesian kat dia dan kembali seperti biasa namun tidak jugak..hari demi hari hatinya sakit..tp dengan demikian hatinya jugak menjadik kuat..tabah..dah tiada air mata nak dititiskan..dan Umi n En Shamsul pun sempat jugak jadik spy..kamilah yg menolongnya mencarik suaminya yg 2-3 hari x balik..dipendekkan cerita boleh terjumpa pulak tu..siap amik gambo lagi..hehehe..pasni saper nak amik umi jadik spy pun boleh..ngee...ngee..

Melalut pulak..back to the story..setelah berbulan2 menjalinkan hubungan terlarang tu..suami kawan umi tu..menjalinkan lagi hubungan dgn sorang perempuan selatan tanahair..janda anak 3..anak2nya pun dah besar2..namanya E..kali ni kawan umi tu seakan merestui hubungan suaminya tu..dan suaminya pun nak kawin ngan E tu..kawan umi dah tak kuasa dgn perangai suaminya..memang gatal..jadi dia memang nak bg suaminya kawin..satu hari pompuan tu dtg kerumahnya..nak mintak restu ..kawan umi ni siap masak2 lagi..dilayannya baik2...Semasa tengah sakit nak bersalin E datang lagi..sempat melawat kawan Umi dihospital dan tidur dirumahnya..selepas bersalin..suami kawan umi ni pegi ke Johor nak menghantar E ni balik...bayangkan perasaan kawan umi tu...kawan umi meluahkan perasaannya pada Umi..aku dah baik dgn dia ..kenapa dia langsung tak pikir perasaan aku..masa aku tengah sakit mcm nak mampus masa nak bersalin,diarang seronok2 berdua(lakidia n E)memang marah betul kawan umi ni..sampai ckp camtu..
Yang si E ni pun satu..belum kawin lagi ngan laki tu dah melebih2..bila hantar sms tu tak pikir isteri yg sini boleh baca sms laki dia..sedap jer tulis langsung tak pikir hati dan perasaan kawanni..

 Dahla sekarang ni kawan Umi dalam pantang..takut meroyan jer...nasib jugak dia kuat..kalau org lain memang dah meroyan dah..dlm pantang ni pun dah 2 kali suami dia  keJohor bertemu E..siap cakap baik2 lagi nak kesana..masa minggu pertama dlm pantang..kawan umi ni banyak menangis..maklumlah dlm pantang memang sensitifnya lebih2..hormon kita pun belum stabil lagi..umi takut sangat dia meroyan...puas pujuk dan puas nasihat jugaklah...masuk minggu ketiga ni baru nampak dia kuat sikit...

Suaminya memang kuat nak teruskan perhubungan ngan E jugak..kawan Umi sekarang hanya menunggu dan melihat sahaja..Walopon macam2 terjadi..dia tetap sabar dan teguh menjadi isteri kepada suaminya.......

*kepada wanita/isteri/ibu/lelaki/bapa apa pandangan anda?*
#tolong komen yg membina utk kawan umi boleh?bagi dia semangat sikit...

babynya...

21 comments:

  1. hadoi, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul... kesabaran tunjang utama... pada pandangan saya lah kak, jika itu sudah takdir Allah... redha saja. Jaga saja si anak dengan sebaik mungkin....

    mama nak cakap lebih pun, usia perkahwinan mama juga masih muda kak... kesian kat kawan akak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun tak tercakap dah..dah penat bercakap ngan kawan akak tu..apapun akak sentiasa support apa saja keputusan dia..

      Delete
  2. comel baby dia.... perempuan jugak yg sakitkan hati perempuan. Kwn akak tu mmg penyabar, besar ganjaran Allah bagi padanya...insyaallah. Suami dia tu.....malas lah nk komen. Samalah geram nya dgn akak...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. pompuan yg nak kongsi suami tu..bukannya tak merasa apa yg kawan akak rasa..dulu2 pun dia camtu..tp masih tergamak jugak buat pada pompuan lain..sbb tu kawan akak tak nak cerai..dia takut nanti dia jadik camtu..sebab tu dia bertahan ..

      Delete
  3. huhuhuhu.. Moga kawan akak sabar menempuh ujian Allah nih.
    x tahu nak komen ape kak~ x dapat nak bayangkan kalo zura berada di tempat kawan akak tuh~ Allah.

    moga dengan kehadiran bb comel tuh akan menguatkan lagi semangat kawan akak. amin~

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 kita doakan..semoga dia diberi ketabahan dan kesabaran..

      Delete
  4. Pada kakaklah Sura tetap wanita yg ingin dinikahi suami kawan Sura adalah wanita yg tak baik. Kalau dia baik dia kena tunggu kawan Sura sihat sepenuhnya dan mengetahui bagaimana perasaan wanita yg mengandung/bersalin sebab dia dah rasa. Kalau suami Sura boleh menasihati suami kawan Sura adalah terbaik. Carilah wanita yg lebih baik kalau benar pun dia nak menikah lagi...

    Buat kawan Sura jaga anak dan teruskan kesabaran kalau mungkin ini ujian Allah. Menangis tu memang tak boleh lari tapi kalau boleh biarlah di atas sejadah mohon kepadaNya yg maha mengetahui..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kawan sura pun ckp camtu..dia ingatkan pompuan tu boleh sabar..jaga hati dia..tp sebaliknya..dia pun fikir mcm kak zakie..pompuan tu bukan nya jenis yg baik..tp laki dia dah nak..

      Delete
  5. hmmm...semoga beliau tabah..kathy dah follow sis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. gitula harapannya..tq follow akak balik:)

      Delete
  6. kalau kawan akak YAKIN dia mampu teruskan hubungan mesra & bahagia dgn suami, teruskan lah...

    jika ada perasaan TIDAK SUKA sedikit pon kepada suami akibat perangai suami, putuskan lah...

    kesian kepada anak... sbb anak dari kecil akan terima tekanan akibat suasana tegang antara mak&ayah... dan anak itu akan terencat tumbesarannyer... samada akan lebih berdikari utk membantu emak @ jadi liar akibat nak balas dendam pada ayah...

    fikir bukan hnya utk diri sendiri, tp amanah yg Allah kurniakan yakni anak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun slau ckp camtu..apapun keputusan ditangan dia..dia yg harus menentukan nasib diri dia..:)

      Delete
  7. semoga dia Tabah dengan ujian.. be strong

    ReplyDelete
  8. Pd saya suaminya sudah hilang kelayakan utk menjadi ketua keluarga. Melayan isteri dgn baik adalah satu tanggungjawab suami kpd isteri. Blm berkahwin dua pun dah tak mampu mengendalikan situasi, apatah lagi jika sudah berkahwin dua.
    Mungkin perlu pihak ketiga masuk campur, nasihati suami tadi. Jika suami masih sama, berpisah mungkin jln terbaik. Keluar dari derita jiwa. Tapi jika mampu terima segalanya, teruskanlah...tetap ada ganjaran baik dari Allah bg hamba-Nya yg bersabar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pihak keluarga sebelah laki dia dah puas nasihat....sama macam sura cakap dgn sahabat tu..kalau dia sanggup ..teruskan..kalau sebaliknya.lupakanlah..

      Delete
  9. ssh jugak ye..pada sy klu kawan akk tu boleh terus bertahan kena byk sabarlah,doa byk2 supaya Allah bukakan pintu hati suami dia..semoga suami dia berubah..

    klu agak dah tawar hati n nak keluar dr semua masalah ni lebih baik berpisah..kadang2 org laki ni klu ada mmg tak pernah hargai kewujudan..dh takde biar dia rasa..

    semoga Allah bagi petunjuk dekat kawan akk ni..mmg bukan mudah,tp smp bila nak biar hati terus disakiti...ada suami dengan takde suami macam sama je lebih baik sendiri..

    ReplyDelete
  10. ya Allah..kuatkan semangat kawan kak sura tu..moga ada hikmah dsebalik dugaan tu..aamiin

    ReplyDelete
  11. kadang2 suami tak fhm hati isteri. naz pernah kenal seorg suami camni, isteri sarat mengandung anaknya, dia bole berpoya2. siap cerita hal rumahtangga yg sepatutnya dirahsiakan, burukkan isteri. sampai isterinya melahirkan, dia bole tinggal gtu jer...then tak lama tu diorg divorce. ntahla, naz hilang respect ngn this type of man. nampak beno takde tanggungjwbnya. tu belum lagi dengan perangai si suami yg anak dah besau2, tapi dok main cinta ngn bini org plak. mmg hilang respect! kalau anak2 tau, tak tau la camne pandangan mereka terhadap ayah mereka tu

    ReplyDelete
  12. ya allah, nauzubillah.... zalim nye lelaki tuh...bini dia dh bertarung ngan maut masa nak melahirkan baby tu pun dia boleh buat hal lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal..elok ditinggalkan aje laki camni..opss..tak sayang mulut ni..hehhehe..

      Delete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)