Wednesday, September 11, 2013

Terpaksa Redha...

Berat hati sebenarnya nak berkongsi satu kisah benar tentang seorang sahabat Umi ni..Ni pun Umi taip sbb sahabat tu yg suruh.Dia mintak umi kongsikan masalahnya disini untuk melihat pandangan/komen dari org lain..sebenarnya dah lama dia mintak umi buat..umi jer yg sengaja melambat-lambatkan..x tau dari mana nak mula..kalau sahabat semua sudi..sila baca sampai abis ye..walopon mungkin panjang kisahnya..

Kisahnya begini..kawan Umi ni sedang mengandung anak yg ke4,sekarang ni tgh tggu masa jer nak meletop..(tggu hari).Sejak awal mengandung hari tu dia syak suaminya ada pompuan lain..dia slalu cerita ngan Umi..tp Umi  x nak percaya..umi ckp mungkin dia berprasangka saje..tp dia berkeras..dia ckp dia kenal suaminya dan nalurinya berkata begitu....cuma x de bukti je..keadaan ini berlarutan samapi sebulan dua..Dan satu hari dengan kuasa Allah..tembelang suaminya pecah..berserta bukti2 sekali(tak yah umi ckp bukti2 tu apa ye)..Dan bermulalah episod duka seorang isteri..

Ingatkan bila dah terang lagi bersuluh ni si suami akan segera insaf dan sedar,memandangkan si isteri ni tgh membuyong..rupanya satu lesen besar yg dia dapat..takde segan silu/jaga hati isteri dah..terang-terangan bersms,telefon..hati isteri mana yang x hancur berkecai..dan umi lah tempatnya mengadu domba..kadang2 sama2 kami menangis!!Sungguh keras hati suaminya..langsung tak tahu nak mengambil hati isteri yg sedang membawa perut camni..adakalanya x balik rumah semata-mata untuk bersama perempuan tu..

Satu hari kawan Umi ni mengajak org ketiga tu dtg umah,bersemuka antara pompuan tu,dia dan suaminya..ternyata tika itu suaminya yg beria-ria ngan pompuan tu..tak nak putus..walopon pada mulanya pompuan tu yg mintak putus..Ternyata memang mainan semata-mata..pompuan tu(janda anak 4) pon memang tergila-gilakannya..masing2 dah jatuh cinta katakan..bayangkan semua..kalau suami kita yg jatuh cinta ngan kita dulu..jatuh cinta sekali lagi ngan pompuan lain..apa perasaan kita?sila jawap dlm hati ye..

Laki orang dan janda anak 4 kemaruk bercinta..bayangkan!mengalahkan remaja yg bercinta..isteri diabaikan..sanggup mengeluarkan kata2 yg menyinggung perasaan..dan yg lebih parah lagi..menyalahkan isteri dgn apa yg terjadi...Kalau isteri kita salah..suamilah yg patut membetulkannya..bukan menghukum dgn cara begini..memang awak dpt sedap..tp jangan lupa ..awak juga dapat dosa besar! tergeram pulak kat sini..Umi plak yg over...

Setelah kawan umi ni menyedari tiada apa yg dpt dilakukan..dia pun redha..nak berpisah langsung tiada dlm hatinya..masih ingin mempertahankan mahligai yg dibina dgn harapan suaminya akan sedar suatu hari nanti..(umi rasa umi pun x leh camni)..akhirnya dia bersetuju suaminya kawin lagi..tp memandangkan org ketiga ni  x pandai menjaga maruah seorang wanita..dia x setuju pompuan yg ni menjadi madunya....jadik sisuami ni menjalinkan lagi hubungan ngan pompuan lain...continue...jangan mare ye..kang tulis byk2 jemu pulak korang baca..

#sampai sini dulu umi kongsikan..sambung lain kali..tu pun kalu rajin /ada permintaan...#
Harap2 para isteri yg boleh menyelami keadaan ini sila bagi komen ya..memang mengharap sangat komen membina ni..
kawan2 yg slalu menjadi pendengar setia...

22 comments:

  1. alamak..tak blh komen sbb status msh single..hihik

    ReplyDelete
  2. Sedihnya... tapi bila Sura sampaikan di sini ala-ala cerita bersiri tak sabarlah kakak. Kakak bimbang sambungannya kakak terlepas.. Bila ada sambungan lets kakak know ok...

    Moga kawan Sura tu tabah dan sabar membesarkan anak-anaknya

    ReplyDelete
  3. huhuhuhu.. sedih.. boleh bayangkan ape perasaan kawan akak tu. sebab kita pon pegang title isteri kan~

    memang sedih.. berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. sangat susah nak leraikan masalah nih kak. lebih2 lagi kalo mereka sedang hangat bercinta.

    teruskan berdoa pohon pertolongan dari Allah~
    semoga suami kawan akak sedar akan ape yang dia tengah buat.tumpang sedih dengan cerita kawan akak nih.

    tak sabar nak baca sambungan nye..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedey..sampai akak pun dah x der airmata dah..dah tegar bila dengar kawan bercerita..

      Delete
  4. cerita suami main kayu tiga ni dah jadi isu sensasi..byk sgt kita dengar,ssh nk komen.sbb kita sendiri tak alaminya..yg pasti sy dpt rasa kepedihan n kesengsaraan kawan akk tu..laki klu jenis miang,ada pulak pmpun menyendeng mmg ssh la..mkn hati jer lakita or pmpuan ni..

    yg mampu buat cuma berdoa agar suami berubah.sy tggu smbungannya..:)

    ReplyDelete
  5. orang cakap , kita kena percaya kata hati . kata hati yg pertama tuu bisikan malaikat . ya Allah , semoga kawan akak tabah menempuhi ujian mcmni . mmg berat nak hadapi lagi2 suami sendiri yg buat mcmtuhh . sdgkan psgn kekasih yg dicurangi pun mcm separuh mati nak terima hakikat , inikan pula suami sendiri . sesungguhnya allah tak uji melebihi kemampuan sahabat akak tuu . sama2 doakan dia tabah . aminn :')

    ReplyDelete
  6. Sy tak tahu nak komen apa, sebab belum kahwin lagi, bf pun takde. Tapi hati mana yg tak sedih kalau suami main kayu tiga. Tapi kawan akak tu seorang yg tabah, dia masih sanggup Bermadu dgn perempuan tu.

    Semoga kawan akak diberi kekuatan untuk menghadapi dugaan ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau bf pun ramai yg dah frust menonggeng..inikan pula suami..memang sedey..tq sudi singgah n komen:)

      Delete
  7. akak yg baca ni pun naik geram dgn perbuatan 2 makhluk tu..eiii mau ganyang2 rasanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum abis lagi ni tulis..kalau dah abis tulis..bukan ganyang jer..rasa nak siat2 jer..hihihi..

      Delete
  8. ya Allah kak sura...kuatnye semangat kawan akak tu...lieya yg bace ni sedih plak hah...dah la sarat mengandong...kene plak nasib mcm nieh....laki die tu teruk la kak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang terukkan..kalau nak pon sabo2 ler lepas bini tu bersalin..

      Delete
  9. nauzubillah himinzalik.. trus teringatkan kes norman hakim curang masa abby tgh ngndg dulu.. mmg biasa dgr kes suami curang masa bini tgh ngndg..

    simpati sgt kt kwn kak sura tuh... kuatnya semangat dia yerk sanggup bermadu.. hadoiii sebak ati zura, zura pun pompuan jgk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia memang kuat..kalau org lain dah lama belah dahh..:)

      Delete
  10. kena tau reason kenapa kita berkahwin.
    sedih...moga kawannya tabah.

    jom singgah blog saya
    perkongsian ilmu
    http://www.freevitamin.my/search/label/Pengurusan%20Berat%20Badan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..kawin kerana Allah or nafsu semata-mata..

      Delete
  11. Ya Allah...sampai begitu sekali jadinya... tak tahu krole nak kata macam mana? sebab krole lelaki...cuma kecewa dengan si suami tersebut kerna melakukan perkara camtu kat isteri tersayang. Kena pula waktu pragnant...Ya Allah permudahkanlah sahabat sura ni dan bukakanlah pintu hati si suami agar tidak menganyiaya si isteri lagi~

    ReplyDelete
  12. Nauzubillah...janganlah diduga sebegitu ....
    Takutnya...laki dia ni boleh tahan miangnya ni Sura...
    Dah ada org ke tiga nk bercinta lagi pulak....hish!
    Kena banyak berdoalah moga Allah sedarkan suami dia tu.
    Kawan Sura tu mmg penyabarkan. Kalau okje mmg dah lama babai le ( org yg tak fikir psnjang mmg cenggitu! ) tapi instinct isteri mmg kuat tau Sura...
    Banyak duit ke suami dia tu Sura?

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)