Friday, December 26, 2014

Jasadku Di Sini...Hatiku Disana..

Bismillahhirrahmaanirrahim..
Allahu akbar..AllahuAkbar...
Semalam susah betul nak lelapkan mata..hampir jam 3 pagi baru dapat lelap..memikirkan air yang semakin naik di Tumpat..Talian telefon  semalam ok lagi..tapi hari ini  memang betul-betul menguji kesabaran..tak dapat nak bercakap dengan mak dan adik..nasib baik dapat lagi berhubung dengan anak buah..dapat bertanya khabar..lega sedikit..

Kawan-kawan sekolah dulu pun masing-masing duk menanya kat wassap..ada yang update berita terkini..ramai yang jauh diperantauan..Kerisauan dilubuk hati masing-masing kian jelas..semua risaukan keadaan keluarga disana..

Pagi semalam  air mula naik disekitar bandar Tumpat..air dah setakat betis di depan Masjid Tumpat..dapur rumah mak pon air dah masuk..Bila malam air semakin naik..dalam masjid pun dah penuh..Kampung-kampung belah dalam seperti..Kampung Pok Joh..Kampung Kelong dah pindah..Dapat berita sedih dari sahabat kat Banting..pakciknya meninggal masa  nak pindah..kg pok joh..bot terbalik..bila angkat..nafas dah tiada..orang tua..innalillah...

Mata tak dapat menahan air yg terjun laju dipipi..tatkala melihat gambar dan membaca berita tentang mangsa-mangsa banjir di Kuala Krai..Berita di tv tidak menunjukkan keadaan yang sebenar..hanya 30%  peratus sahaja..nasib zaman sekarang ada wassap dan FB(meskipun ada berita yg tak betul)..disitulah kami diperantauan mencari info..keadaan getting worst!Ramai yang terperangkap..kelaparan!Ada yang lari kebukit..elektrik pon dah dipotong disesetengah kawasan..

Rumah kawan Umi pun ada yang nampak bumbung sahaja..bersabarlah sahabat!.Ada hikmah untuk semua.Saudara di Kuching Sarawak mula bertanya khabar mak..mereka pun risau ..kakak kepada mak Umi ada yg menangis risaukan adiknya..semua orang risau..

Kerisauan Umi bertambah..sebabnya Umi tahu jenis mak Umi..sedikit susah untuk memahamkan dia..dia sangat sayangkan binatang2 dia..kita faham itu..sayang binatang..tapi tolonglah faham..anak-anak yang risaukan dia..Semalam..air naik..anak buah Umi ada dirumah tu..bersama 2 orang anak kecil..Umi risau takut air naik paras dada..nanti susah nak pindah..lagi-lagi ada anak kecil..6 bulan dan 2 tahun..Tengah malam baru suaminya amik berpindah rumah mentuanya..Mak umi tak nak ikut..puas dipujuk..

Ada jiran yang menumpang kat rumah mak juga..lega sikit hati..maknanya bukan mak dan adik sahaja kat rumah tu..jiran belakang semua dah pindah...tinggal rumah bahagian depan sahaja yang belum..mentua Umi pun belum berpindah..(rumah mak dan mentua 2 minit jer jln kaki).

Adik ipar Umi masih berniaga lagi...orang ramai kelaparan..kedai-kedai semua tutup..Pagi tadi dapat berita dari sorang lagi anak buah di Kota Bharu..air dirumah mentuanya naik dengan cepat dah paras lutut..handsetnya dah nak abis bateri..letrik takde nak cas..ikat perut..kedai tutup katanya..itulah last kami berwassap jam 8.00 pagi..sekarang Umi tak tau macamana..tak leh call..

Malam ini..malam ini Umi lagi risau..dikhabarkan tadi air semakin naik..kalau malam lagi naik..Allah..risaunya..Dengar cerita di Kuala Krai air dah surut sedikit..air hulu akan turun ke Kota Bharu..Pasir mas dan Tumpat..bersedia semua..

                                                          ptg semalam..dlm masjid Tumpat
                                                        Pagi semalam..Pasar Tumpat
                                                             Depan Masjid Tumpat
                                                      pagi tadi..masih berniaga mencari rezeki..
                                                dapur mak... semalam
                                                        Pagi semalam
                                                        malam semalam
                                                            dapur mak mentua semalam..

Pagi tadi tangga depan rumah sudah tidak kelihatan...

Moga Allah selamatkan semua..

                            mereka semua kelaparan..Sumber:FB I LOVE KELANTAN


                                                     pelajar2 UMK yg diarah berpindah..
                                                 kesian adik-adik..anak-anak..

#maaf agak panjang n3 ni..Umi tak berkesempatan nak singgah blog sahabat2 semua..Umi busy sangat nak siapkan kerja..esok kena ganti orang..In Sha Allah Umi akan berkunjung kemudian..


last..Umi tersentuh sangat baca ni..korang baca ya..






12 comments:

  1. Luruh airmata kakak baca N3 Sura ini.
    Kakak dapat WS dari kawan-kawan worst than what you described here Sura. Whether is it true or not but it seems that most of them no foods. Poor thing to all the children and rumor said there are children starve for more than 2 days as no food to be taken. Sedih... sungguh sedih!

    ReplyDelete
  2. Moga dipermudahkan urusan, diberikan kekuatan bagi yg terlibat.
    Sama sama kita berdoa moga diberi yg lebih baik selepas habis musibah ini, kerana janji Allah itu maha benar

    ReplyDelete
  3. Ya Allah kesiannya apalah yang kanak2 boleh lakukan selain menangis. Semoga ramai yang akan menghulurkan bantuan.

    ReplyDelete
  4. Ya Allah kak sura sedih sangat baca..memang tak dapat nak bayangkan bagaimana depa bertarung nyawa.Ya Allah selamatkanlah mereka

    ReplyDelete
  5. Tu la kak... Fizah pun turut sedih melihat keadaan di sana. Semoga semuanya dalam keadaan yg baik.

    ReplyDelete
  6. Moga urusan bantuan dipermudahkanNYA.

    ReplyDelete
  7. Ya Allah.. sedihnyee.
    Zura tumpang sedih jugak.
    memang banjir tahun nih sgt teruk di Kelantan.
    Harap2 semua saudara mara kita di lindungi Allah.. Amin~

    ReplyDelete
  8. Macam mana dgn keluarga Sura di sana hari ini?

    ReplyDelete
  9. ya allah mereka yg menghadapi lg sedihkan.. lg pening camna nak ckp bila anak kata lapar... teruk btl air naik yer....

    ReplyDelete
  10. Insyaallah semuanya akan baertambah baik. Setiap yang bermula tentu ada pengakhirannya. Mohon yang baik-baik sahaja. Take care sis..

    ReplyDelete
  11. Salam. Hee semoga semuanya selamat.

    ReplyDelete
  12. Sedih tengok keadaan merekakan Sura.....

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)