Wednesday, December 31, 2014

Hatiku..Pasca Banjir..

Assalamualaikum..
Bismillahirrahmaanirrahimm...

Setiap yang berlaku ada hikmahnya..Semoga hari ini lebih baik dari semalam..terutama buat semua mangsa-mangsa banjir di Malaysia.Hari ini kita mulakan dengan senyuman dan pemikiran yang positif.

Kekangan kerja dan hati yang tak senang  membuatkan Umi tak ada hati nak berentri.Hari ni dengan semangat yang baru dan rindu nak berceloteh..Nak jugak Umi terbitkan satu entri.Berkisarkan sedih dan lara hati Umi yang masih bersisa..Pastinya sebab dugaan yang melanda mangsa-mangsa banjir diseluruh Malaysia dan Pantai Timur khususnya..

Semasa kejadian banjir disana hati tak senang..fikiran sentiasa disana..tidur tak lena..Itu Umi..disini..bayangkan mereka yang dalam situasi itu..Allahurobbi..Pasca banjir lebih memilukan..melihatkan keadaan..ada rumah yang tak nampak rumah..yang berselut paras betis..yang dihanyutkan..Mangsa-mangsa kelaparan..Duit sudah tidak berharga waktu itu..Kedai semua tutup..
Bila malam banyak tempat bergelap..Semalam anak buah di Kota Bharu cakap..mereka bergelap..tak tahulah kenapa..mungkin ada kerosakan lagi..nasib baik rumah Mak di Tumpat ada letrik.

Biras Umi mengkhabarkan..Mak dan ayahnya selamat di kampung di Pasir Kelang,Kuala Krai..setelah beberapa hari terputus hubungan..Kampung tu kena melintas sungai Kelantan..kena masuk kedalam..kampung pedalaman..Semasa kejadian banjir mereka lari ke bukit.Biras Umi cakap ...mereka semua lapar..bantuan kesana lambat..inisiatif anak-anak kampung..mereka menyewa heli sendiri untuk menghantar makanan..Kesiannya mereka..Tapi semalam Umi ada lihat kat Fb Raja Shamri..ada bantuan yang dah dihantar kesana..alhamdulillah..Teringat pertama kali kesana(semasa adik ipai brkahwin)..tak terfikir Umi ada kampung yang camtu..naik kereta ke Kuala Krai..sampai sana naik bot..lepas menyeberang..kami ramai-ramai naik lori  masuk kedalam untuk kerumahnya..ada juga yang naik motor..adventure betul!Umi langsung tak terfikir zaman sekarang ada lagi cam tu..memang satu pengalaman..

Umi bersyukur sangat..kawasan rumah mak dan mak mentua tak kena yang teruk sangat macam tempat lain..risau jugak..dah la rumah mak rumah kayu..rumah lama pusaka keluarga arwah abah..
Serati mak  hilang sekor dibawa arus..kesian kat mak..dia sayang dengan seratinya yang 3 ekor tu..sekarang dah tinggal sekor jer..Mak masih boleh makan..walopon sedikit..tak sampai kebuluran..Cucu menantu bagi biskut dan makanan lain..bersyukur masih ada makanan  untuk mengalas..cuma terkilan jugak sikit..walopon tempat mak tak teruk..tapi bekalan air putih terputus..Dalam banyak-banyak lori bantuan..satu pon tak sampai kat sini..Tumpat disisihkan..yang ada pon penempatan berdaftar..sebenarnya ramai yang kat rumah berlapar..

 Sedih pulak..call mak semalam..memang takde bantuan..Umi tahu banyak tempat yang teruk..tapi jangan dilupa yang duduk dirumah..yang tak pindah..mereka jugak mangsa banjir..

Rasa nak balik jer..tapi mak tak bagi..semuanya dan semakin baik..kedai runcit kat sebelah rumah mak pon dah bukak...Kedai kopi mak pon dah dibersihkan..Pasar Tumpat pun dah beroperasi..alhamdulillah..Sepupu Umi pon ada wassap Umi..Paksu Umi ada hantar bantuan ke Kelantan..dia singgah rumah mak..jenguk mak..menghulur beras dan duit buat mak..dia kata mak nampak letih..Paksu Umi ke Kelantan dengan misi bantuan..dia yang cara dana sendiri..tak hantar ke pusat banjir..hantar sendiri kerumah-rumah mangsa ..byhand..lagi bagus..sebab ada dengar cerita yang tak sedap..Bantuan Paksu pada daerah lain yang teruk bukan di Tumpat..di Tumpat masih boleh makan..


Bantuan Paksu..






#Kalau korang bagi bantuan..mesti korang nak amanah tu sampai ke tangan penduduk yang terjejaskan..so pandai-pandai cari yang betul2 untuk misi bantuan..politik letak tepi...#Umi cadangkan korang pegi FB Raja Shamri..pandangan Umi..dia yang terbaik uruskan bekalan tu.

Lupalak..nak kongsi gambo dari Fb dan wassap
   
ini rumah kawan sekolah Umi..seorang cikgu..

 

Sekitar Tumpat..antara tempat yg teruk

                                                 itu Pak Su Umi..

PakSu n Mak Su..Dr Salleh n Dr Husna...dah pencen ..dulu pensyarah kat Um dan UPM

Terima kasih buat semua yang sudi membantu mangsa-mangsa banjir..Semoga Allah Taala yang membalas segala jasa baik kalian..

14 comments:

  1. Allahu akhbar... Sedih pulak fiza baca entri akak. Semoga semuanya dilindungi Allah dan berakhir dengan cepat :)

    ReplyDelete
  2. Malam ini hubby kakak dgn group masjid tempat kakak akan ke Kelantan Sura. Kami sudah setuju utk terus berkunjung terus ke rumah-rumah. Bawa semua yg kami dah kumpul dari sini. Mereka bertolak jam 9:00 malam ini berkonvoi 40 buah jeep/4WD termasuk hilux.. Moga misi kami sampai ke sasaran. Kakak tak pergi sebab yg pergi semua lelaki aje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tema kasih..tema kasih..sebagai anak Kelantan ..Sura merasa terharu sangat..Rakyat Malaysia memang prihatin..Semoga selamat sampai dan diberkati buat semua...mata kena cucuk ngan jarum bila baca komen kakzakie..ni..:(..terharu sangat..

      Delete
  3. allah. moga allah beri ketabahan kepada mangsa banjir :) sama sa kita doakan semuanya akan beransur pulih.

    ReplyDelete
  4. mmg kali ni banjir teruk sgt
    banyak rumah2 yg rosak teruk dihanyut air deras
    kesian pd mangsa2 yg kehilangan harta benda
    hope kerajaan dpt membantu mereka2 ini
    smoga mangsa2 dpt bekalan yg secukupnya

    ReplyDelete
  5. Salam. Hee semoga dipermudahakan.

    ReplyDelete
  6. Allahhu akhbar...semoga mangsa banjir tabah dengan dugaan ini. Harapan agar semuanya akan berakhir dengan secepat mungkin.

    ReplyDelete
  7. salam kenal..sura...memang teruk banjir di pntai timur..mudahan semua urusan dpermudahkn..amin

    ReplyDelete
  8. Semoga derita mangsa banjir cepat berlalu...

    SELAMAT TAHUN BARU 2015...moga berjumpa lagi..

    ReplyDelete
  9. sedihnya tengok gambar2 tu..apa lagi yang tinggak ye...rumah pun banyak nak kena dibetulkan tu...

    ReplyDelete
  10. luluh hati tgok keadaan mangsa2 banjir..tambah sedih baca sendiri pengalaman mak mertua kak sura serta saudara mara yg terlibat banjir..semoga dipermudahkan hendaknya..

    ReplyDelete
  11. Tumpang simpati Sura....maaf tak dapat menghulurkan bantuan. Moga dipermudahkan segala urusan kpd mangsa banjir.

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)