Tuesday, April 15, 2014

Terlebih Belanja/Manja Untuk Anak-Anak?

Assalamualaikum ..Salam hari selasa..Alhamdulillah hari ni berkesempatan nak mengupdate n3..setelah beberapa hari menyepi..dek tak berkesempatan sebab mengganti staf lain yang bercuti..Cerita hari ni berkisar pada keluarga..apa lagi kalau bukan pasal topik anak-anak..Macam biasa penulisan Umi bergantung pada pendapat dan isi hati Umi..Apa yang Umi tulis tak semestinya betul..tapi boleh dinilai dengan fikiran dan hati masing-masing..Umi lebih suka cara begini..walopon Umi bukannya orang yang hebat ..tapi menulis dengan kata hati dan fikiran boleh buat kita yakin diri..

Persoalan yang selalu timbul dalam diri Umi..adakah Umi terlebih manjakan anak-anak..atau Umi terlebih belanja untuk anak-anak..Ikutkan sangat kemahuan mereka..sampai anak-anak mua..atau manja..?Adakah Ibu-ibu lain pun begitu..Apakah kita sedar atau tidak dengan perkara macam ni..?Jujurnya Umi pun tak tau menilai diri sendiri..adakah Umi jenis yang macam tu..kadang-kadang kita kata tidak tapi sebenarnya ya...
Hrmm..entahlah..susah juga..sebab memang susah untuk menilai diri sendiri..Apa yang nampak semuanya baik-baik..semuanya sebab sayang anak-anak..

Pernah jugak Umi tersentak bilamana..Along menegur umi.dia kata Umi ni ikutkan sangat apa yang adik nak..Aqil selalu jugak minta mainan..tapi bukannya selalu dapat..tapi bila berkesempatan dan ada lebih Umi beli la jugak..sebab abahnya takkan melayan benda-benda macamni..disebabkan naluri ibu yang ada dalam diri ini..sikap tak sampai hati memang kuat..bila anak dah merengek berkali kali..lagipun apa yang dia nak hanyalah mainan 12.90 sahaja..kalau yang mahal..selalunya Umi suruh dia kumpul dan Umi akan tambah..Macam masa beli PSP..dan mainan2 yang harganya jejak ke rm50 ketas..

Afif pun dah pandai jugak sekarang..tapi belum lagi tahap minat yang mahal-mahal..biasa mainan yang Umi layan pun yang harganya 20 kebawah..Setakat ini Afif belum lagi ada mainan yang mahal.Dalam fikiran Umi nak beli Lego sebab dia dah pandai main yang abang punya..lagipun Lego abang pun dah lama, banyak dah takde dan rosak..Itulah Umi.. anak tak minta Umi yang lebih..

Along hanya nampak zaman adik-adik meminta..masa zamanya kecil mesti dia dah lupa..Kalau Umi ingatkan barulah dia ingat..Sekarang ni bila dah besar..memang la tak minta mainan..tapi..baju-baju,tudung..
seluar,mesti bersilih ganti..telekung pun umi beli yg mcm mak2..siap ada lace bertingket-tingket..kat kepala pun ada..Umi pun tak camtu...Umi kalau boleh memang nak belikan apa yang anak2 impikan..sebab zaman Umi dulu memang susah..nak beli selipar yang cantik sikit pun susah..bukan cam sekarang..anak2 selipar biasa,.kasut berjalan kekadang sampai dua..macam2 lagi..Mungkin sebab Umi selalu ingat zaman dulu-dulu susah nak dapat..itu yang bila anak2 minta..dan ada sedikit kemampuan rasanya tak salah untuk membeli..

Apapun kemahuan anak-anak atau ibubapa hendak membeli seeloknya ikut keperluan dan kepentingan..
Kalau ikut kemahuan.tepuk dada tanya poket..



inilah telekung yang Umi beli..3 sekali rembat 2 bagi anak-anak..1 bagi ibu pengasuh..memang cantik lace nya 2 tingkat..kat kepala pun ada lace..Umi punya yg lama takde lace kat kepala..Umi beli ngan Chor..blogger Yana Halim..saper2 yg minat bolelah beli dengan dia..memang puas hati..

Rasa dah banyak menaip..okeyla sampai disini dulu..sambung nanti..bye..bye..




18 comments:

  1. Masa kecil hidup susah..

    Bila minta brang2 kat ma sb tgok sepupu2 selalu dpt brng best2...ma akan kata..kalau ma ada duit ma nak beli semua yg ank2 minta.
    Masa kecil kita x faham, bila dah ada ank br kita fhm..
    Dah ada ank, ada duit sikit rasa nk beli je apa yg kita x dpt dulu.. along x tahu msa kecil dulu umi mesti manjakan dia tmbh2 ank pertamakan..dah besar ni br dia rasa gitu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..anak pertama ..pelengkap kepada keluarga..along dulu macam mami jarum..kiri kanan atas bawah..barang kemas...:)

      Delete
  2. Kakak rasa kita samalah Sura. Kakak lagi mungkin sebab dilahirkan dari keluarga miskin dulu apa pun nak memang susah nak dapat. Jadi kalau boleh kakak tak mahu anak kakak rasa susah sperti kakak dulu. Cuma yg penting jgn berlebihan. Takut juga kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak..sebab dulu susah..tu yg kalau boleh tak nak anak2 rasa apa yg kita rasa..tp dlm masa yg sama kena berpada-pada..

      Delete
  3. heheheh.. sama lah dgn zura.. nak kata manjakan anak2 tuh x lah.. sama jer layanan nye. kalo masih dlm kemampuan, beli jer lah.. nak happy kan anak. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la zura..masa kecik diarang tak pandai nak bersuara..tapi bila besar..macam2!!

      Delete
  4. susah kan kak.. kena berpada2 kan.. bila nak mendidik anak ni.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya la Lieya..nanti dh jadik mak orang baru tau..:)

      Delete
  5. untuk anak pada mama kan kak, takde masalah tapi biar berpada-pada. kan kak...

    p/s : kak sura, tu berniaga buat tambah duit kocek je kak.. syukur ada jugak duit masuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..sikap berpada-pada kena ada..bukan semua yg anak2 mintak boleh dapat..
      bagus la mama..buat tambah duit kocek..anak semakin membesar memang pakai banyak duit..:)

      Delete
  6. Salam Sura..mmg gitulah la gamaknya persaan ibubapa.Masa kecik2 dulu payah nak merasa..Bila tiba kat anak,trkilan rasa hati klu tak diturutkn.
    Mcm atie lak..klu benda2 yg mahal ni...mmg xder la beli.Anak2 pon paham diaorg akan simpan duit belanja sekolah tu.Kecuali klu bersangkut dgn bab brg2 pelajaran,atie & HB takkan brkira utk anak2.
    Trutama klu anak2 berjaya dlm pljran/markah tinggi dlm pelajaran...kami akan berikn ganjaran utk mereka.Itupon brpada2 gak..tak blh yg trsgt mahal.(^_^)

    ReplyDelete
  7. Saya pulak, tak pasti macammana tapi kira adhoc gak, biasa beli masa dia tak nanpak, nanti tunjuk kat umah. Ingat nak ajar bila keluar tak semestinya kena beli. Tapi yang adik tengok pink ja nak beli. Mmm

    ReplyDelete
  8. cantik la kak..bla nak bg hadiah kat cik nor..hihik

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Sha Allah..ada rezeki lebih boleh akak bagi..:)

      Delete
  9. Salam kenal...
    masa kecik2 hidup saya pun boleh dikatakan
    susah juga nak pergi mana2 mesti kena naik bas...
    tggu bas pun bkn nya mudah 1/2 jam satu...
    sekrg nie anak2 kita semua dah mewah nak kemana2
    kereta dah ada parking depan rumah....kdg2 terfikir juga adakah saya memanja kan mereka,tapi keadaan semua dah berbezakan,
    apa yg diaorg minta semua kita belikan....hati ibu siapa yg tahukan....

    ReplyDelete
  10. dulu time anak sorg bolehlah kut nak manjer2..apa nak semua bg..skun dah beranak pinak kenalah beringat berbelanja tuk anak2..lau setakat mainan tu xdelah kut nak beli dah..beli ikut kemampuan..lau ada lebih apa salah nya beli tuk anak2...bg diorg hepi..tp alhamdulilah anak2 el skun ni semua ok je lau x beli..bila explain duit x ada..diorg pun oklah ma..nti duit mama byk belilah hehe

    ReplyDelete
  11. zura tk manjakan sgt,so diorg tk berani nk mintak mcm2 ngn zura.. tp hubby sgt sgt sgt terlebih manjakan dorg.. asal lalu kot kedai je suruh hubby benti sbb nk beli cikedis la, mainan la.. hubby pulak melayan jer... hangin gk zura ngn hubby ...

    ReplyDelete
  12. anak kecik lagi, tu pon dah pandai meminta..sebab dia tak paham lagi kot..tu pon buat-buat tak dengar

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)