Saturday, July 20, 2013

Kisah mak..

Semalam Umi ada call mak kat kampung...bertanyakan khabar..Alhamdulillah mak dapat berpuasa..tapi mak x boleh nak solat tarawih  kat masjid..batuk yg membuatkan mak x boleh pegi..mesti mak sedih..sbb tahun2 sebelum ni mak rajin ke masjid..Umi pun buntu jugak..kenapa batuk2 mak  x baik2 lagi..dah buat check up,dah amik kahak..x der apa2... tp batuknya x hilang2..dah macam2 ubat mak makan,dah macam2 petua ikut..hanya hilang sekejap..nanti datang balik..kesian kat mak..badan makpun dah kurus sangat..sampai nampak jelas tulang mak..

Macamana mak x kurus..selera makan selalu x der..harapkan makan vitamin untuk bagi tenaga..x tau la nak ckp faktor keturunan mak ke yg buat mak kurus..sbb bila umi jumpe adik beradik mak yg lain..memang ada yg kurus sangat..kakak mak yg sulong..mak Wa pun kurus jugak..katanya x der selera..kalau la umi yg mcm ni..slalu x der selera mau kurus jugak..ini..selera jer manjanggg..kalau ikut selera mau jadi pelampung dah badan ni..hari tu masa jumpe saudara dari Sarawak(belah mak)semuanya kecik2..bila bergambar nampak sangat la kita ni..bambam..huhuhu..(apa yg umi melalut ni..sampai lari tajuk..)

Harap sangat mak sihat seperti biasa..17julai lepas hari jadi mak yg ke 66..semoga dipanjangkan umur dan diberi kesihatan yg baik buat mak..Di usia mak 66..D.tinggi,K.Manis..semua mak x der..hanya batuk yg x baik2 je..Bila umi suarakan mengajak dok ngan umi pelbagai alasan mak berikan..ya lah umi paham bukan senang nak tinggalkan tempat tinggal kita yg dah biasa..dulu2 masa mak sihat..boleh kata tiap2 minggu mak akan ziarah kubur arwah abah..mak menjadi pengunjung setia pusara arwah..hanya dengan berjalan kaki..(lebih kurang 20 minit).Setianya mak pada arwah abah..

Teringat pulak kata2 mak semalam..mak cerita tentang jiran sekampung yg sakit(mak kawan umi)dah terlantar ..makan pun dah pakai tiub..anak lelakinya yg jagakan..masa anak dia pegi kerja..tinggal  la dia sorang2..kata mak "anak dia 10 tapi sorang pun x boleh jaga dia betul2"..sedihkan..seorang ibu tetap seorang ibu.. xkira mcmana dia jaga kita masa kita kecil..walau dia jaga x sesempurna ibu lain jaga..dia tetap ibu kita..usah diungkit kisah lama..(ada kisah yg x boleh nak diceritakan disini).

Mak..tunggu orghe balik raya ni deh...x sabar nak jumpe mak!!!!

                                                              pic lama..masa mak sihat
























 Aidilfitri 2011..beraya ngan mak..

6 comments:

  1. Walau sekadar mendengar suara di hujung talian tapi sekurang-kurangnya tahu akan perkembangannya Sura. Org tua meamng tak mahu duduk dgn anak. Bapak kakak lagilah lelaki sanggup tiap hari membeli makan. Masa sakit aje dia nak duduk dgn kakak dah sihat balik semula ke kampung. sedih... tiap minggu aje anak-anak balik menjenguk bergilir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kira o.k jugak tu ada anak2 gilir2 jenguk tiap minggu..mak saya duk ngan adik lelaki..tp tahu jelah lelaki..bukan dia jaga mak..mak yg jaga dia..hehehe..)

      Delete
  2. seronoknya ada mak..hargai mereka selagi masih ada..:)

    ReplyDelete
  3. sabar ye kak..InsyaAllah mak akak xapa2 n moga cepat sembuh...jgn lupakan setiap kali lpas solat....

    ReplyDelete
  4. Semoga mak Sura cepat sembuh .....

    ReplyDelete
  5. Semoga mak Sura cpat sembuh ye, doakan selalu.. insya Allah..

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)