Monday, July 22, 2013

Bila Afif bercakap...

Assalamualaikum semua..hari ini rasa cam lembab jer ...nak buat N3 pun lambat..(sebenarnya x der idea..huhuhu).Rasa macam lama x creta pasal anak bongsu umi ni..Si Afif...sekarang ni Afif dah pandai bercakap..dan cakapnya pun dah clear walopon ada yg umi x brapa paham..seronok sangat bila dengar dia bercakap..yg x sronok bila umi x dpt nak paham dia..pastu dia ulang byk kali..tp still x paham..menjerit la dia bila apa yg dia nak umi x paham..hehehe..

Semalam Afif bercakap ngan nenek kat telefon..nenek suka bila dgr cucunya ni dah pandai cakap.."dah beli baju raya ke?tanya nenek."belommm"jwp Afif..Panggil Abang AQil pun dah pandai..tp slalu kena marah ngan abahnya sbb dia suka panggil "Aqil:: x panggil abang..sebelum ni dia panggil Abam skrg dah pandai..'abanggg'..sedap jer bunyinya..yang umi dan abahnya x suka sekarang ni Afif suka ckp aku..rasa cam kasar jer..sikit2 'aku punya'..'aku ikut..'puas dah ajar suruh dia bahasakan diri dia Afif/adik..tetap jugak ckp aku..mungkin Afif dah terbiasa cam tu ngan budak2 lain yg kat umah Ibu Gayahnya..harap2 nanti besar skit boleh la dia ubah...

makan coklat nak banyak..tp tukang abiskan umi la..




#seronok sangat melayan anak ketika usia cam ni..masa yg berlalu terasa cepat jer..Umi sedih sangat bila baca pasal budak meninggal dlm kereta tu..harap menjadi iktibar kepada semua#

14 comments:

  1. tak terkomen pasal kes budak meninggal dlm keter tu ... hurm...ntah la kan...ckp lebih2 kang kita bukan dok dlm situasi cmtuh...

    Kalu budak2 besar afif ni berckp seronok je kita melayan kan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. pasal budak meninggal dlm kete tu akak pun x der nak byk ckp..cuma byk berfikir..camne boleh jadik camtu..suatu kelalaian yg membawa padah..:(

      Delete
  2. Usia macam Afif memang best kalau melayan kita yg letih dia cergas aje. Kalau tidur barulah senyap kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tido barulah saya lega kak..aman sikit umah..hehehe

      Delete
  3. aii...blalah blh jumpa si comel nie..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti dtg la beraya kat umah mak akak..boleh jumpe Afif..:)

      Delete
  4. wahhhh nenek la plng hepi biler cucu yg da pandai bercakap ni balik kg nnt.... teman nenek berborak2 gitu...

    ReplyDelete
  5. Mintak sikit coklat tu.. amboi, sampai senget-senget mulut makan coklat ya..nanti mama naik badan sibuk peghabih coklat adik pulak ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah memang naik pun..mana x nya ..asyik dok perabih yg x abis ..huhuhu..

      Delete
  6. wah cumilnye adik afif...msti sonok wak sura, msti afif byk tnya kan..sikit2 "ape ni ummi?, ape tu ummi?" huhuhu~ em btul...sedih bila terbaca pasal anak meninggal dlm keta tu...kepada ibu bapa diluar sana..jadikanlah perkara ini sebagai ikhtibar~

    ReplyDelete
    Replies
    1. perkataan yg kluar dari mulut Afif semuanya sedap jer bunyinya..kadang2 clear..kenkadang x..memang betul kanak2 baya Afif suka 'tanya ape ni..ape ni..' :)

      Delete
  7. anak Sop AUni blom boleh bercakap
    masih guna bahasa Jerman.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. skit lagi pandai la tu..nanti dia tukar dari Jerman ke Melayu..hehehe:)

      Delete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)