Friday, July 19, 2013

Kuih-Muih Favret Di Bulan Puasa

Setiap orang pasti ada kuih kegemaran ketika berbukakan?..Nikmat berbuka akan bertambah bila ada hidangan yg kita suka..petang ni nak tayang skit kuih2 kesukaan umi..


























   nekbat ni adalah kesukaan umi yg paling atasss sekali ketika berbuka..nak2 kalau sejuk..perghhh..dan yg sedihnya umi x dapat lagi nak rasa posa ni...psr Ramadhan yg dekat sini x der jual..masa mula puasa ada..pastu orangnya dh x buat dah..sedey tol..nak pegi tmpat lain malas pulak....hrp2 sempat la balik puasa kat kg sehari dua..boleh la merasa..dan yg... bestnya lagi sodapp x leh nak banding ngan yg kat sini..walopon org klate yg berniaga....

pic:amik kat google

haa..sira pisang ni jatuh no 2 dlm fevret umi..bukan umi saje..satu keluarga suka..tolak si Afif lah..dia x pandai makan..umi dah cuba suapkan..tp dia x nak..nanti2 pandai la tu dia makan..dia belum cuba lagi..mungkin dia tengok pelik kot..pisang memang dia suka tp agaknya yg ni dia pelik sebab berendam dlm air..hahaha..

popia buat sendirik..
Popia ni bukan bulan posa jer suka..bulan2 x posa pun suka..umi memang slalu kena buat..sb kat umah ni ramai sgt peminatnya..klu dulu2 umi beli masa bulan posa berebut-rebut..10 bijik popia  x cukup..last2 umi buat sendirik..lagi sedap..letak isi ayam lg..kdg2 letak cheese..sambal popia umi x buat..ikut stail umi jer..umi buah pencicah jer..orghe Klate panggil "cholek"...umi buat cholek ni byk2 sebab nanti nak makan ngan keropok ikan..

Kalau diikutkan byk lagi kuih yg menjadi idamankolbu..tp setakat ni sajalah yg umi masukkan..byk2 nanti x kuasa gak korang nak nengok....

#kawan2 semua..kuih apa yg mesti ada masa korang berbuka aa?kongsi sikit#






10 comments:

  1. wah sira pisang n popia!!! my fevret...em...sura...krole ada request ni huhu...kalo bulelah...bole tak buat entri cara2 buat cholek tu...nak sangat belaja bat tu...nmpk sedap~

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Shaa Allah..ada masa nanti sura buat k..:)

      Delete
  2. nekbat tu sy x bole masuk sbb rasa mcm manis bebenor tp akok sy suka pulak he3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akok makan akok tp x brape suka..nekbat tu slalunya akak letak ketul ais bagi sejuk..kurang la skit manisnya..:)

      Delete
  3. kuih feberet zura bulan puasa adalah cek mek molek.. tapi puasa tahun nih x carik lah sebab on diet.. huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun suka cek mek jugak..:)terinagt pulak cek mek yg mak akak buat sedapnya..

      Delete
  4. Popia tu memang fevret saya la ummi. Kalau buat sendiri baru puas makan kan? ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul Aida..kat umah kalau buat 40 biji..2 kali makan jer..hehehe meme puas..:)

      Delete
  5. Entah le, bila bulan puasa sukaaa sgt carik karipap sardin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. semalam pegi pasar carik karipap sardin..x der pulak..sedey..bila time teringin nak makan mesti x der..huhuhu..

      Delete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)