Thursday, October 9, 2014

Anakku sayang..Alahai Afif..

Salam hari khamis..
Hari ni rasa nak bebel kat sini..pasal siapa ?saper lagi kalau bukan pasai si mamat tu..anak bongsuku..
Letih melayan kerenah dia..Letih bila dia tak mahu tidur awal..Umi dah masuk tidur ..dia nak tengok tv..bila dipaksa masuk bilik..dia akan kacau kita tido..nak tak nak..kena bukak tv..PUkul 12 malam..tengok Mickey mouse Club House..Pastu sambung Timmy Time..sambung lagi ...adoi..
Kalau dia tengok tv jer..takpe..ni sekejap-sekejap..masuk bilik..digeraknya kita..Umi..nak susu botol!kekadang nak nasi ngan kicap..aduhh..baru jer lena..

Bila dah puas tengok cerita..nak pulak tengok cerita yang di rekod..kadang2 Ultraman..kadang2 Wall-E..Cars...macam2 lagila..pening Umi ..dik..kul 2pagi kul 3 pagi..baru adik nak masuk tido..
Bila pagi kena berdokong masuk kereta..kadang langsung tak sedar..sambung tido rumah ibu..
Kat rumah Ibu..Abah Dinnya bebel..pukul 11 tak bangun lagi..disuruhnya ibu gerak..tak mandi budak ni..makan pon tak..kena paksa bangun..Padahal kat rumah Ibunya ramai budak2 lain..duk main ..berlari kesana sini..sampai ada tersepak Afif yg tengah tido..pon tak bangun-bangun..

Tapi hari ini..dia bangun awal..semalam dia tido awal..kul 9..Pukul 11 bangun..Bila abahnya masuk tido...siap simpan remote tv dan astro dlm almari..(takut anak2 lain bukak tv)Dia pulak dah cerah mata..Pandai pulak tu..bisik kat Umi nak keluar..nak tengok tv..Umi cakap Umi tak tau remote mana..
Rupanya dia tahu abahnya simpan dalam almari..

Semalam..Umi tak tahu pukul berapa dia masuk tido..Tapi pagi ni dia nampak cergas..tak merengek..siap berjalan...ajak pegi kedai..beli Jajan pepagi..Semangat pi rumah ibu bila bawak Jajan (keropok Tam Tam)satu plastik..share ya dik dengan yang lain..kena minum susu dulu tau..pesan Umi..okey jawap Afif..










#dalam membesarkan anak2 perlu ada tahap kesabaran yg tinggi#
#pepagi dah abis 7 hengget beli jajan jer#kalau makan nasi lemak pon dah kenyang..Afif tak kesah nasi lemak..kat rumah ibu hari2 nasi lemak(ibu buat jualan)#

12 comments:

  1. alahai..pakwe cik nor nie suka tdo lwt rupanya..:)

    ReplyDelete
  2. Tak meragam tak apa Sura. Lagipun ibu pengasuhnya pun dah faham senang sebenarnya nak jaga Afif ni.. jenis tak cerewet.

    ReplyDelete
  3. jenuh tahan mata la melayan kan.. tapi itu la cabaran kita as a mother.. walaupun penat tapi best sebab nampak perkembangan anak membesar..=D

    ReplyDelete
  4. Tengok muka dia tak sampai hati nak marah sebab comey sangattt...

    Kalau boleh jangan bagi selalu makan jajan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia suka jenis keropok..Jajan. jenis cakedis tu memang dia kurang..:)

      Delete
  5. adoyai jenuh gak nak melayan dak encem ni
    tido siang byk sgt...so mlm dia buat kerja lah haha
    sian ummi..ni ngantuk ke kat ofis :)

    ReplyDelete
  6. tula kan macam2 karenah anak ni kan kan..saya baru ada satu..
    selalu saya tertidur kat sofa temankan dia tengok kartun..paling lambat kul 12.30 dia tido..pagi2 nak pegi keje, pon dia tido lagi..

    ReplyDelete
  7. Haha.....budak encem mmg gitu, banyak kerenah.....mentang mentang le dia encem ....
    Biasalah Sura .....dah ada anak kecik, mmg gitulah adanya

    ReplyDelete
  8. HIhihi..kak, Afif ni lebih kurang Pa'e lah.. tapi pa'e lah ni dah kurang tgk kartun.. klu dulu, ngadap lah kartun memanjang..
    Sabar mmg kena banyak layan karenah anak ni..kan Kak?? :)

    ReplyDelete
  9. nak nasik dengan kicap yang tak tahan tu..sebab nanti lepas makan mintak minum pulak..nak basuh pinggan lagi..heheh...macam2 budak ni..muka ensem..akai,panjang!heheh

    ReplyDelete
  10. Macam zarif lah tu...siang banyak tido...malam mak ayah dia jenoh bersengkang mata melayan dia tido sampai 1 3 pagi...

    ReplyDelete
  11. Comey sgt si bongsu ni. Kulit putih merah.. rambut mcm perang2. Bsr nnti msti hensem ni..

    Lwtnya dia tdo klo smpai kul 2-3pg ty

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)