Thursday, September 25, 2014

Siakap Oh Siakap...



Selamat pagi semua..
Harap semua yang singgah sini ceria hendaknya..seperti Umi hari ni..rasa penuh semangat.Walopon hari-hari yang dilalui membuatkan kita rasa letih dengan tugasan kita sebagai pekerja mahupun seorang ibu..namun terasa hilang kepenatan bila melihat wajah-wajah kesayangan kita..

Macam Umi ni walopon kekadang dalam kemalasan..masak tetap masak..Kekadang lauk dah masuk 2 minggu baru nak usik..nasib balik tengahari keluarkan dulu..kalau tak kena menunggu lama nak masak..pasti keras kejong!

Ini hasil memasak hari selasa..semalam punya tak sempat nak snap...


                                                            siakap dan udang..

Dalam duk malas tu ..jadi jugak 3 jenis lauk..1 siakap kukus...satu lagi goreng..masam manis..dan udang goreng..konon nak buat butterprawn..last2 gitu jadiknya..bahan tak cukup..lagi pon Umi tak brape reti sangat..haha..korang mesti gelakkan Umi..bila tengok udang tu...

Apapun puas hati Umi meratah lauk tu..tu pon tak habis..Esoknya menyesal masak banyak-banyak..dah la terbuang sikit..

#menyesal bila tengok ada lauk yang terbuang#pengajaran untuk diri sendiri#masak berpada-pada#

16 comments:

  1. Kena masak dua jenis sekurang-kurangnya kan Sura, apa lagi kalau ada yg pedas kenalah ada yg tak pedas. Kalau semua pedas Afif nak makan apa. Tapi bila dah terlebih sayang pulak ye...

    ReplyDelete
  2. wah... sedap tu kak ikan siakap... terlebih rajin kot kak, tu yg masak terlebih...haha... takpelah, lain kali masak secukup2nya ye...hihi..
    *samalah sy, sllu rasa bersalah bila ada lauk pauk tak habis..menyesal pun ada sbb masak byk...huhu

    ReplyDelete
  3. smlah ngan el kak..sllu lau msk cam ni sure ada stim/kukus n satu sweet sour..budak2 tu bkn mkn kukus2 ni..tp lau ada baki lauk tu sllu el simpan lam peti ais..esok leh bw g ofis wat bekal tghari :)

    ReplyDelete
  4. Rupa tak cantik tapi rasa tentu sedap.

    Kak zai pun selalu termasak lebih.

    ReplyDelete
  5. ni pun dah lebih daripada cukup ni. kalau jamu orang 3-4orang, gerenti pakat berebut nak makan. hehehee ;)

    ReplyDelete
  6. Dalam malas2 pon sempat gak siapkan 3 lauk yer kak~
    bertuah lah anak2 akak dapat ummi camnih.. hehehe
    kalo Zura malas.. jawabnye 1 masakkan jer lah.. campak sayur skali dlm lauk tuh.. siap! hahaahha.. femalas sgt kan!

    ReplyDelete
  7. Waa sedapnyaa tgok ikan siakap tuh.. memang nampak menarik dan sedap.. dlm malas tuh jadikan 3 jenis lauk..gitu.. :)

    ReplyDelete
  8. Wow... best giler 2 jenis siakap sekali jalan... kalau kat restoran seafood mahal ni...

    ReplyDelete
  9. macam makan kat kedai dah..saya suka siakap stim...nyam2..

    ReplyDelete
  10. Bmyknya lauk kan.. wah ikn pun sampai 2 ni..
    Bila nk wat open house kak?

    ReplyDelete
  11. amboi kak sura masak kemain..smp tiga jenis..sy yg hari2 masak ni mmg simple je la menunya..tak pernah masak siakap..makan kt kedai je.hehe

    ReplyDelete
  12. aumm..sedapnya kak..
    puas hati makan ni

    ReplyDelete
  13. Itulah okje tengok bukan main banyaknya sura masak ...sampai 2 ekor....Memang sayang kalau ada lauk terbuangkan Sura. Nape tak disimpan jer kan boleh perhangatkan esoknya

    ReplyDelete
  14. nak.. semua sedap2.. udang tu yang paling menggoda!

    ReplyDelete
  15. Banyak tu umi... sampai 2 ekor... kalau hujung minggu makan ramai2 takper gak... :D makan sambil sembang2 mesti habis juga...

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)