Wednesday, August 6, 2014

Kisah Musibah Menjelang Raya..

Selamat Petang Semua..
Dah makan tengahari?buat yang puasa..selamat berpuasa..UMi niat nak meneruskan puasa hari ni..tapi tak dapat..gastrik menjadi-jadi semalam..sebab sayang dah petang tak nak buka puasa..hari ni terpaksa rehat..kasi gas2 dalam badan ni turun dulu..selama puasa bulan Ramadhan tak de pulak kena..bila puasa semalam teruk pulak kena..

Hari ni nak bercerita kisah sedih..duka..geram..macam2 la..Hari Jumaat pagi sebelum subuh ..Umi dah bertolak ke  kampung..sampai kampung 2 lebih..Dalam perjalan..masa ni dah sampai Kuala Krai..hubby kena cherry berry..nasib bila kena tu dekat ngan masjid..ada ler tempat nak melepaskan hajat..sampai di Kota Bharu pun kena berhenti melepaskan hajat sebelum meneruskan perjalanan ke Tumpat..

Sampai rumah mak Umi..ntah berapa kali hubby berulang ke jamban..naik letih dia..Malam tu selepas berbuka..hujan turun selebatnya..Umi pun penat..tido awal..hubby pulak baring depan tv..tertido kepenatan depan tu..pintu rumah tak tutup..dompet dan kunci kereta diletak atas meja kecil yang betul2 tepi pintu rumah..
Umi dan anak2 semua tido kat bilik..bila Umi bangun sahur..Umi tengok pintu rumah tak tertutup..dalam hati Umi kenapa la tak tutup pintu ni..adik lelaki Umi pulak selalu turun naik..dia tutup pintu pagar depan jer..

Lepas sahur..kitarang berborak pasal nak beli lauk kat pasar..hubby pun teringat nak bagi duit..dia pergi kat luar cari dompet dia..masa tu la baru perasan yang beg dompetnya hilang!dah memang bukan rezeki kami..dalam rumah pon boleh hilang..sebenarnya kejadian hilang dompet ni selalu berlaku..anak buah Umi selalu kena..tapi setahun dua ni dah takde kes camni..tetiba pulak kena kat hubby..dah la petang sebelum tu adik hubby baru bagi duit sewa rumah kitarang yang kat sini..dekat seribu jugak duit dalam tu..nasib baik duit gaji belum cucuk..kalau tak..lagi haru!

Maka ..kami laki bini redho dengan apa yang berlaku..tak guna nak marah2 atau apa..beg dompet tu takkan kembali..nak tuduh sapa?..salah sendiri jugak sebab pintu tak tutup..lagi pun depan rumah tu selalu jer ramai orang..buat orang yang mengambilnya..memang Hari Raya le....boleh shopping raya!

#Sakithatisikitjer#haha#duitbahagianUmibelanja kat kgtakde ler#pakaiduitsendirisemua#

kredit:FB
Semoga dilimpahkan rezeki kami sekeluarga..Allah nak bagi lebih lagi...sabar dan redho dengan ketentuannya..Kita usaha..Allah tentukan..:)

6 comments:

  1. sabar jer lah kak..cik nor pon ada peristiwa mcm tu dhari raya.Anak buah cik nor yang kna.dia ltk dompet ats meja tepi pintu mcm husband akak la.Xperasan plk ada budak2 datang beraya.Cik nor pn xnakl tuduh saper2lah..Faham2lah klu ada budak2 datang beraya mesti ada yang tangan panjang.huhu.Nasib dalam beg duit tu ada RM30.00 jer..huhu.Dah xder rezeki nak buat mcm mana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bab duit tu memang redho..bab kena buat repot polis,ic,kad2 bank,lesen..leceh..kesian hubby ..nasib hari ahad tu semua pejabat kat klate bukak..dapat la dia settle..orang lain penat sebuk nak raya..hubby akak sebuk kesana sini urus yg berkenaan..

      Delete
  2. Peringatan untuk kita semua juga...tak kira waktu atau hari...barang2 berharga macam tu kene peka dan simpan ditempat selamat....

    Tapi kadang kala kalau nasib tak baik ..simpan dalam almari berkunci pun hilang juga.. itu dah takder rezki kita lah namanya tu...

    Salam lebaran untuk Sira sekeluarga...

    ReplyDelete
  3. Kakak pasti org yg mencuri itu pun tak senang hati sebenarnya sebab salah pada manusia dan pada Allah. Kita diuji utk merenung diri agar lebih dekat kepadaNya. Sabar ajelah...

    ReplyDelete
  4. Yelah kan Sura...itu namanya bukan rezeki kita nak buat macam mana.... silap kita jugak tak tawakkal dengan bersungguh, tak kunci pintu. Betul kata Sura tu Allah nak gantikan dengan rezeki yg lain tu...
    Makan apa sampai boleh cherry berry tu?

    ReplyDelete
  5. lahai dlm rumah pun kena curi... mmg redhoo jelah.. tp ssh jugakkan kena buat report sebab yg hilang dompet mestilah ada ic dgn kad bank dlm tu huhuhu

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)