Tuesday, August 20, 2013

Cerita Kat Kampung(TuMpaT)

Masih lagi cerita kat kampung aritu..nak tulis cereta lain x de idea la puloks...huhuhu..biasanya kat Kelantan ..raya kedua dah ada yg mula berniaga..raya ketiga kira dah cam biasa..back to routine(ckp omputih puloks).Masa ni kat pasar memang ramai la orang dtg nak beli pelbagai barangan yg nak dibawak balik..umi pun termasuk skali la..(Pasar Besar Tumpat meme ramai ..pasar lain x tau la).
Adik umi pun mula berniaga syawal ke3..(Kedai kopi je)..

Kitarang anak beranak memang suka lepak2 kat kedai ni..lepas sarapan duduk jelah kat kedai tu..perhati gelagat-gelagat orang lalu lalang depan kedai..(kedai adik dekat je ngan pasar Tumpat).Kat tepi kedai pulak ada gerai ChaKuey  anak angkat mak(pok Sin..orang siam tp dah lama duk sini)Gerai dia memang penuh je orang..raya kedua dia dah start berniaga...

                                                sibuk..ramai tengah menunggu
Pok Sin dan isterinya ni slalu je pakai baju couple..meme dia khaskan bila berniaga dia akan pakai baju sama ngan isterinya ..

Umi memang puji Pok Sin dan isteri..dia memang baik..dia slalu amik berat pasal mak..masa bulan puasa..dia slalu hantar lauk utk mak..masa anak buah kawin dulupun Pok Sin ni yg byk bersusah payah membetulkan umah yg uzur tu..ada jugak yg ckp ngan orang siam ni jgn buat baik sangat..ada la yg mereka nakkan tu..tp bg mak..mak x kisah apa org kata yg penting kita yg tau hati budi org tu..x kisah la org mana skalipun kalau dah buruk perangai,,buruk jugak..Umi pun setuju jugak ngan mak..lagi pun apa laa  yg ada pada keluarga kitarang..Pok Sin hanya menumpang berniaga saja kat depan umah..mungkin sbb tu jugak dia baik ngan mak..umi x kesah apapun..yg penting pok sin boleh jugak diharap untuk jaga mak.
Aksi Afif kat kedai Asu ngan baju barunya...





































anak-anak dara  ni meme suka duk lepak gini..yg baju kuning tu adik umi..anak2buahnya panggil Asu..Asu ni je yg belum kawin..entah bila la adikku yg sorang ni nak kawin..

Setakat ni saja cerita merepek umi kali ni..sebelum kenkawan sume bosan baik umi chow chin chun dulu..k bye sume..otak masuk air skit arini..ting tong..ting tong..



17 comments:

  1. seronok kan skali sekala balik kg..:)

    ReplyDelete
  2. kak zu pernah sampai sekali ke daerah tumpat ni..kalau tak salah kampung jal kecik..masa tu awal tahun 90an..orang orang kat kampung tu mmg baik baik belaka..pertama kali tgk org kelantan buat kenduri kawin..mmg uniklah masyarakat kampung kat situ..jemputan datang sampai tengah malam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang camtu..kalau kenduri dah abis pun still, org dtg gak..2-3 hari pun kenkadang ada lagi..:)

      Delete
  3. Salam sura...happynya bujang kecik dapat baju bola baru yer.Mmg seronok habiskn cuti kat kg..jumpa sedara-mara semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..seronok sangat..rasa cam tak nak balik sini dah..hehehe..

      Delete
  4. org berbudi kita berbahasa...betul tu klu dh buruk perangai tak kisah la keturunan apa ke bangsa apa tetap buruk.macam tu gak sebaliknya

    ReplyDelete
  5. iskkkk teringat ketupat palas manis....

    ReplyDelete
  6. Betul kata mak sura tu. Kalau kita baik insya-allah org tu pun akan baik. tak salah pun pok sin tu buat baik dgn mak apa lagi dia sentiasa ada isteri disebelahnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak..memang sura berterima kasih sangat ngan Pok Sin..lega bila ada orang amik berat pasal mak..anak2 semua jauh.adik yg lelaki tu..selalu kluar2..orang bujang ni sura x brape harap sangat..

      Delete
  7. murahnye harga kueh yg dorang jual..
    sonokkan duk kampung.. makanan semua murah2 dan sedappp.
    rindunye dengan kampung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. chakuey tu kecik je tau..baby chakuey..sbb tu dia jual 5 sengit..

      Delete
  8. kecik2 dulu pernah duk tumpat...tak ingat kampung apa...ayah cr asal orang sana Thailand,bapak saudara ada tinggal situ...

    ReplyDelete
  9. amboi afif pakai baju red warrior uolls !!!

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)