Thursday, March 7, 2013

Peringatan Untuk Kaum Hawa:Dah Buat Pap Smear?

Hari ini aku nak ingatkan diriku sendiri dan sahabat sekelian untuk membuat ujian Pap Smear!(bagi yg dh kawin je tau)Sebenarnya dah lama aku x  buat Pap Smear ni..rasanya selepas melahirkan Aqil x buat2 sampai skrg..Aqil pun dh nk masuk ..lupe lak..jap nk kira..darjah 3..9 tahun!!lama nye aku x buat..

Bukannya x nak buat..tp amik sambil lewa.. ni ler jadinyer dah bertahun-tahun..asyik duk nanti la..nanti la..
Dengan ujian Pap Smear ni kita dpt tau tahap 'kesihatan' ..........kita..Memang penting bagi setiap wanita untuk mengetahui kesihatan dalaman kita..Masa yang paling sesuai utk melalukan ujian ini adalah 7-10 hari selepas period..masa nak buat tu..jangan terlebih cuci pulakk..setengah org tu takut doc terbau macam2,jadik diarang letak la pewangi bagai..tp sebenarnya x payah..ia mengganggu hasil ujiannyer..Doc x expect benda kat situ baunyer wangi ...ekekeke..ini bukan aku tambah2 tau..memang aku sendiri yg dengan pakar cakap..

                                                             suatu ketika dulu

Biasanya..3-4 hari dh boleh dpt keputusan..masa dok tggu result ni ..ramai yg duk dupdap..dupdap..bila dh tau sume o.k..lega..Alhamdulliah..
Sebenarnya ada byk golongan wanita yg perlu(boleh dikira wajip) buat Pap Smaer ni..(tulis yg mana aku ingat la yer..sbb byk dh lupa)antaranya..

  • kawin diusia muda ataupun yg mengadakan seks pd usia yg muda..
  • Yang mengambil pil perancang.
  • Wanita yg berusia 40an keatas
  • Wanita yg mempunyai tanda2 seperti keluar darah slps melakukan hubungan
  • Wanita yg ada keputihan yg banyak    
Ini yg seingat aku la..senang cerita klu dah namanyer wanita..dah kawin pegi jela buat..utk diri sendiri jugakkan?Lagi cepat kita tahu (kalau ada masalah),lagi bagus..boleh kita buat tindakkan awal2..



                       skrg ni pakai speculum plastik jer..(aku panggil muncung itik)
Satu lagi yg ingin kukongsikan..kalau result Pap Smear O.k.elokla terus amik Inj HPV(yg gov bg kt budak2 pompuan skola menengah)3 x inj..kalau kat swasta mahal la skit..tp demi kesihatan apala sangat(sedap je tulis..aku sndiri pun blum amik).

#nakmintahargamurahdengandoc..hargastaff..hehehe..#

Semangat nak buat Pap smear!!

4 comments:

  1. Baik..lepas beranak nanti boleh buat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat jangan x buat..hehehe..jangan jd cam sura..nak buat..nak buat .last2 x buat jugak..tp kali ni memang nak buat..tekad!

      Delete
  2. kak sura taw x pap semar ni bese baper rm klu swasta ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kt tempat akak rm30..dulu 25 jer..dh naik skit..

      Delete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)