Tuesday, July 30, 2013

JUADAH BERBUKA~KARI AYAM

Semasa cuti Nuzul Quran aritu..umi dengan semangatnya memasak juadah untuk berbuka..Kesukaan seisi keluarga..Kari Ayam..anak2  memang suka sangat..nak2 si Along..kadang2 dihirupnya macam sup..hehehe..(Along ni x amik nasik..diet konon)Dibantu En Asmadi yg merajinkan diri menolong isteri kat dapur..umi bagi dia tugas bersihkan ayam...umi nampak ada kemajuan..siap selawat lagi bila basuh ayam tu..

Biasanya kalau buat kari ayam..ayamnya umi letak sikit je..kuah mesti byk..ayam kari tu anak2 x brape sangat ..diarang suka ayam goreng..selepas gigih kami laki bini kat dapur akhirnya siaplah juadah ala kadar berbuka...


Kari ayam+ayam goreng+sayur goreng+sambal belacan...lengkap sudah.eh..eh...tambah satu lagi..roti jala..

Kalau dah buat kari x sah la kalau x der roti jala...ingat nak buat lebih boleh la bagi kat jiran2...tp sikit pulak bancuhan tepung tu..

#seronok tengok bila semua berselera makan..abang Aqil walopon dlm kepedasan..boleh jugak abiskan nasi sepinggan..tu pun berulamkan air..hehehe#

23 comments:

  1. Replies
    1. aroma kari tu meme sedap(puji sendirik) sbb akak tumis pakai minyak sapi.:)

      Delete
  2. ehh, juadah berbuka yg sama plak dgn naz masa hari ahad yg lalu.

    ReplyDelete
  3. Samalah rumah kakak pun kalau kari ayam anak-anak lebih suka makan kentangnya. Kuah kari mereka suka. Lagi satu kalau sura nak tahu anak kakak makan kuah kari kalau pedas dia curah kicap manis. Kelakar kan... tapi itulah style anak kakak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat umah sy pun slalu jugak budak2 letak kicap..:)

      Delete
  4. akak, zura suka tol mkn roti cicah kuah kari cmnih... nak2 lak kalu kari yang dipanaskan semula... huwooooo !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la..sbb tu la akak kena buat kuah lebih..lepas makan nasi..2-3 jam kemudian org2 kat umah ni mesti nak roti cicah kari..

      Delete
  5. 'Setelah gigih kami laki bini di dapur' ayat power.. he he.. tentu lebih terasa kesedapan berbuka tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang..cik abang bertambah-tambah makannya...(dia yg tumis kari tu..)

      Delete
  6. Replies
    1. masak time rajin jer..sebenarnya byk beli dr masak..heheh

      Delete
  7. Rajin masak....udah lama tak buat kari ayam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kari ayam ni..wajib seminggu sekali..hehehe.

      Delete
  8. terliur pulak tengok roti jala tuh~ bulan puasa nih x sentuh kuih lagi.. huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagusnya zura..nanti lepas diet boleh la amik sikit kuih sikit..:)

      Delete
  9. Salam Sura,nampak sedap kari ayam tu..mkn lak ngan roti jala.Mmg best!

    ReplyDelete
    Replies
    1. laku aritu roti jala..abis..x cukup..:)

      Delete
  10. sedap kari ayam suka makan...dengan roti jala

    hotlink satu

    ReplyDelete
  11. OKje pun sama Sura.... bila buat kari...sok sahur masak roti canai segera hehe

    ReplyDelete
  12. sedapnya roti jala akak ni... adui adui... hihi

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)