Tuesday, March 19, 2013

Menapak...Melintas..Selamatkah?

Sejak seminggu 2 ni aku menapak ke tempat kerja (dekat jer)dengan kata lain naik Wiraki(jln kaki)..x sampai 10 minit pun..hehehe.peluh baru nak keluar ..dah sampai..hehehe..Bukannya azam baru nak berWiraki..tp sbb anak sulongku dh pakai motor pagi2.Motor tu Along bawak sampai tempat aku kerja jer..lepas tu dia pulak menapak pegi sekolah..Sebelum ni along memang menapak kesekolah tp guna jln shortcut..melintas jalan besar(highway)..memang bahaya..sebenarnya aku pun x stuju dia melintas..tp bila tengok ramai yg melintas,aku pun dh x bebel lagi..

Baru2 ni ada budak skola Along mati kena langgar semasa melintas..melambung katanya..terus meninggal kat tmpt kejadian..Ramai budak2 skola dh insaf bila ada yg kena cam tu..Along x boleh tido malam tu..teringat..walaupun dia x nampak dgn mata dia..hanya melalui cereta kwn2..Along dh takut untuk melintas..elok sangat..ada hikmahnya dgn kematian seorang pelajar..ramai yg dh x melintas..walaupun masih ada lagi yg degil..penat cikgu-cekgi kat skola nasihat..gunakan jejantas..tp plajar2 tetap degil..bila ada kes camni..ada yg insaf sekejap..pastu buat balik..

Tetapi kali ni nampaknya ramai yg dah sedar..ramai yg gunakan jejantas..antaranya Along N angah..Umi dh x yah nk bising dah..deme dh paham sendiri..elok lah tu..anak2 x tau kerisauan kita ni..diarang tahu nk senang jer..x nak susah2..dulu2 zaman aku skolah..x kisah..naik bas ke,menapak ke,naik basikal pun boleh..

Sekarang ni aku x susah hati lagi bila Along dan angah gi skolah..In Shaa Allah selamat.....

                                                              anak2 daraku..
#Kesian jugak kat Along/Angah..bawak beg berat naik jejantas..X pela..belajar susah2 dulu..senang2 kemudian#Umi dh x larat nak jd driver..terkejar sana terkejar sini.awak sume dh besar..biar lelah sikit.Umi penat utk Aqil pulak..#
jd driver budak ni pulak..
                    

8 comments:

  1. memang bahaya lintas highway nih.. zura sendirik memang tak berani.. sanggup panjat tangga jejatas.. janji dapat lintas ngan selamat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak pun x berani..seriau..penat pun x pe..hehehe..

      Delete
  2. Bahaya nya kak... comel2 anak dara akak. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang dh banyak makan nyawa kat situ..:(
      Comel cam umi dia zaman muda dulu2(masuk bakul angkat sendiri)hehehe..

      Delete
  3. mak aih..bahaya melintas.... saya kalau ade alternatif lain memang cari... kalau terpaksa baru melintas..seram dgn kereta laju2

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul seram..kat sini bukan kereta jer lalu..kontena pun banyak..

      Delete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)