Monday, February 4, 2013

Buli / Kena Buli

Semalam semasa makan tengahari( berlaukan gulai lemak ketam.).aku tertarik dengan satu segmen yang bertajuk buli..(rancangan NONA di TV3)lantas  ku memasang telinga.sambil skali skala memandang tv..walaupun tengah khuyuk mengigit-gigit ketam..ku panjangkan telinga utk mendengar topik ini..

Buli budak2 sekolah rendah..sebabnya aku merasa topik ini ada sedikit berkait dengan anak aku yang no 3..Aqil..walaupun dah darjah 3 tetapi fizikalnya cam budak drjh 1 atau2..kat tv tu pun cakap biasanya budak2 yang kena buli ni budak2 yg fizikalnya kecik drpd rakan sebaya..aku memang setuju..

Semasa tadika pun ada jugak budak2 yg suka usik dia..tp nasib baik ada kawan2 yg rapat tolong dia..Kawan yg sama2 membesar dirumah pengasuh..Zamir n Loqman,mereka ni lah yg slalu tlg Aqil kalau ada budak2 yg kacau..Abah Din(suami Ibu Pengasuh)selalu pesan kat diorang kalau ada saper2 kacau Aqil korang lah kena tolong..tema kasih Abah Din yg slalu amik berat pasal budak2 ni..tapi diarang ni skolah kat Pasti setahun shj..6 tahun masuk skolah PRA..tinggallah Aqil sorang2 kat Pasti..Alhamdulillah Aqil tahu bawak diri,budak2 lain pun x lah nakal sangat..dan ada cikgu2 yg baik dan amik berat..

Apabila dah masuk alam sekolah rendah aku risau jugak..dalam kelas Aqil yg paling comey(kecik)..aku selalu pesan dengan dia jangan kawan dengan budak2 yg suka kacau dia..slalu ingatkan dia,slalu tanya pasal keadaan dia kat skolah..tp aku tau kalau ada berlaku apa2 pun Aqil x kan bg tau..sbb dia takut...
Suatu hari Ibu Pengasuh bg tau aku..Luqman ckp ada pengawas buli Aqil..bila tny Aqil,dia x mengaku..aku pun x nak lah paksa dia..selagi Aqil x de lebam/luka kira o.k la tu..x nak lah lebih2 sangat..

Sekarang ni aku tengok Aqil pandai jaga diri..mungkin dah besar sikit..aku selalu ingat kan dia..walaupun Aqil kecik tapi otak sama aje..walaupun badan kawan2 besar tp sebenarnya mereka sama ngan Aqil..yang penting Aqil belajar pandai2..nampaknya semangat yang aku selalu tiupkan untuk dia membuahkan hasil..Aqil lebih yakin dan seronok kesekolah..

anak umi..Aqil Danial




hari kecemerlangan (darjah satu)


Kalau anak2 kita malas kesekolah atau memberi bermacam2 alasan utk tidak kesekolah..selidikilah..mesti ada puncanya..Aqil pun ada jugak camtu..bila disoal siasat rupa2nya homework x siap!!!bergenang air mata x nak gi skolah takut kena marah ngan cikgu..tahun 2013 ni..Aqil dah rajin sikit buat homework..tu pun setelah berkali2 umi dan kakak2 bising!!Kalau main PSP x yah disuruh!!

No comments:

Post a Comment

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)