Tuesday, October 25, 2011

Hari nak hujan

Along hari nk hujan..angkat kain..jeritku.td angah dh jemur ..begitulah anak2..kena disuruh baru nk buat..kedua2 anak daraku memang berkira klu bab keje umah..klu sorang jemur,sorg lg kena angkat..memang bleh gaduh klu tak kena gaya..meme berKIRA..kekadang sakit hati aku..tu yg buat aku slalu bebel.

Berbalik pd crita hari nk ujan,minggu ni memang miggu hujan,asal ptg jer ujan ..kekadang tghari pun dah ujan..cuaca tak menentu jap gelap sesangat,jap lg cerahhh balik.Jemur pahtu angkat lps tu jemur lg n angkat lg kain,gitulah kejenya..(klu ade kt umah la..)Kalau sume tak de umah,basah lah kain kt ampaian tu..

Bila ujan teringat plak masa dlu2 kt kampung(childhood)waktu musim tengkujuh..berhari2 ujan,petang2 buat air teh/kopi makan ngan biskut keras(lupe nama biskut tu),atau mkn ubi kayu cicah gula..Bila bangun pagi,cepat2 bukak tingkap nk tengok dah banjir ke blum.sronok main banjir ni..bukan bebudak je main retua pun main..satu kampung meriah..yang tak bestnyer bila tido malam kena jaga2 takut paras air naik tinggi..

Tapi itu sume dlu....kekadang rasa cam nk sangat back to that time..

Sekarang ni yang aku paling suke ujan pd waktu malam.. mmg best...sejuk je..tido pun best..(maklumle umah x de aircond)harapkan ujan je la.Semuanya berslimut nampak kepala jer..nk bangun pagi pun liat..almaklumlah dh sejuk..selimut pun jadi berat nk angkat!..

Semoga hujan yang mencurah ini membawa bersama RahmatMu Ya Allah..

                                                          best nyer tido time ujan gini..

No comments:

Post a Comment

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)