Monday, July 14, 2014

Kuih Kegemaran Di Bulan Puasa.

Assalamualaikum..Selamat berpuasa semua..
Semoga semua bersemangat dihari Isnin ni...Macam mana cuti semalam..duk rumah .? shopping?..Umi duk rumah jer..mengemas tak abis-abis..

Pagi ni rasanya takde cerita..idea belum mari..just nak share kuih yang menjadi kegemaran Umi di bulan puasa..dah nama orghe kelate..tekak mesti nak cari kuih sana jugak..hehe..

                                                    Akok dan pisang sira

Tapi kat sini nak cari akok yang betul-betul sedap memang susah..tapi yang Cik abe Umi beli ni kira ok la..Sira pisang pulak Umi suka kalau yang pisang yang lembik..yang ni keras skit..tapi sedap jugak..satu lagi yang Umi suka ialah nekbat..tapi tahun ni tak jumpa lagi..mana nak jumpa..sebab Umi jarang dah ke Param..

                                                             nekbat(pic google)

Satu lagi kuih yang wajib adalah popia..popia ni Umi buat sendiri..suami dan anak-anak suka popia yang Umi buat..cuma Angah jer yang kureng..
                                                               popia(gambar lama)
Puasa ni hanya sekali jer Umi buat popia..tu pun malas nak snap..sebab tu pinjam gambar lama.hehe

Tak sabar pulak nak balik puasa kat kampung..nak suruh mak beli nekbat..teringin nak makan..

#sayu bila teringat mak puasa dengan adik jer kat kg.#mok tunggu orghe balik..kita samo2 bukok poso#

12 comments:

  1. Sedapnya akok tu..tak merasa lagi akok puasa kali ni..

    ReplyDelete
  2. Kuih popia je fiza pernah mkn. Yg lain tu tak lagi. Hehe... Paling suka, popia sardin. Kena selalu buat sbb alia suka mkn.

    ReplyDelete
  3. Sura....hari tu okje ada jumpa nekbat ni ...okje tanya rasa dia guano....dia kata mace baulu tak bersira...terus tak jadi nak beli sebab bayangkan mcm baulu cicah air..... hehe....sedap ke Sura?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tekak sura sedapla..biasanya sura suka beli yg mentah..air gula buat sendiri..sbb kalau beli yg dah siap selalunya manis sangat.sura suka letak ketul ais..kasi sejuk2 sikit..:)

      Delete
  4. Kakak suka kuih akok apa lagi kalau yg buat tu org Kelantan - sedap!

    Mesti ingat mak-ayah bila kita makan berbuka/bersahur kan. Kakak semalam berbuka dgn bapak kakak. Suka sangat:)

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. kalau tiada aral..plannya hari jumaat..sempatla puasa 2 hari kat kg..:)

      Delete
  6. Salam Kak Sura..
    kuih tradisi memang akan di carik di bulan puasa kan!
    antara sedap dengan tak jer lah kalo nk negeri orang nih.

    Akok, pisang Sira & nekbat tu zura x biasa sangat makan.
    entah lah kenapa.. kalo ade pilihan lain.. zura akan amik kuih lain.
    tapi tahun nih ramaiiii yang mengidam nekbat. kenapa yer! viral sungguh kat fb zura.. semua carik nekbat. hehehe.

    popia lak.. puasa tahun nih x makan lagi.
    mungkin sebab suami yang belikan kuih.
    jadiknye ikut selere kuih dia jer laaaa.
    kecuali kalo zura tingin nak makan pape kuih, mintak dia carik kan.
    hehehehehe

    ReplyDelete
  7. popia memang simple kan..saya pon suka buat popia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat sendiri lagi sedapkan Mar..boleh letak lauk..akak suka letak ayam..:)

      Delete
  8. Farah suka popia basah kak.. sedapppp... =D

    ReplyDelete
  9. sy kurang skit nekbat. manis bagi tekak sy.
    tpi mak tersangatlah suka nekbat.

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)