Tuesday, July 1, 2014

Bulan Ramadhan:Elakkan pembaziran

Assalamualaikum semua..rasanya tidak terlambat lagi umi ucapkan selamat menyambut Ramadhan buat semua sahabat alam maya.Lately ..busy sangat..tapi sebabkan dah gian nak menulis..cari juga masa..
Amacam puasa tahun ni..mesti seronok dapat melakukan ibadah ini bersama keluarga..buat yang ada anak-anak kecil yang baru belajar tu..jangan paksa-paksa sangat..ini hanya latihan untuk diarang..bukan paksaan..dah baligh baru wajib ya..yang penting solat diutamakan.Peringatan untuk Umi jugak ni.

Bagi umi..tiada  masalah sebab semua dah besar-besar..tinggal si Afif jer..In Sha Allah 2 ,3 tahun lagi..barulah didik dia pulak berpuasa.Abang Aqil dah darjah 4 ni..Alhamdulillah..dah besar ..jadi Umi senang..takde nak memujuk ke apa..(tak macam tahun2 sebelum ni).

Macam mana dengan berbuka..korang pilih masak sendiri atau beli jer..?Bagi yang sempat masak tu..mesti nak masak kan? atau tambah beli lauk kat bazaar..Bagi yang tak sempat semestinya bazaar Ramadhanlah tempatnya..2 hari ni..Umi berkesempatan memasak..lauk pun banyak lagi kat frezer..nampaknya Umi memang kena masak la..Umi masak simple jer..Cik Abe pun pesan jangan membazir..masak biasa-biasa jer..dalam duk pesan pon..ada jugak lauk yang termasak banyak..Rupanya baget lauk Umi terlebih..memang boleh simpan..tapi kalau dah 2 kali makan..mesti dah tak selera nak mengadapnya lagi.huhu..suatu pembaziran disitu..Lepas ni Umi kena lebih  beringat..

Setakat 2 hari ni..Umi berjaya lagi tak ke bazaar ramadhan..tahun ni cuba nak kurangkan kesitu..Yalah Umi ni..kalau tak pergi takpe..tapi bila dah jejak..rambang jugak mata..semua nak..sebab selalu macam tu..  tahun ni simpan  nekad  cuba tak nak membazir..kalau pergi pun nak beli apa yang perlu jer.Selalu jer kalah dengan nafsu lapar..sebab tu bila beli jadi banyak..

Kalau dah membazir..hilang berkat ..membazirkan amalan yang takde dibulan puasa ni..siapa lagi yang kena ikat dibulan puasa ni kalau bukan..Syaitan...Syaitan dah takde..tapi nafsu kita yang ada..itu yang ramai tergoda dengan nafsu..nafsu didalam diri kita ibarat 70 ekor syaitan(ustaz cakap).Jadi kita yang kena control nafsu..bukan nafsu control kita..Sebab itulah kita kena pandai jaga nafsu kita..takde nafsu pun susah jugak..hehe..kalau dah takde nafsu..benda depan mata pun..setakat pandang jelah..

Ehh..tetiba panjang pulak bebel Umi..dah la..dah macam ustazah pulak..apapun peringatan untuk kita semua..terutama ibu-ibu yang menyediakan lauk pauk samada masak sendiri atau membeli..Ingat elakkan pembaziran..


Akhir sekali..Doa Umi buat sahabat semua..

#nak sambung buat kerja yang melambak ni..sambil selit2 nak BW #


12 comments:

  1. salam ramadhan sura, maaf kalau ada salah dan silap ye, selamat berpuasa :)

    ReplyDelete
  2. Aminnn untuk doa Sura tu....
    Semalam Okje masak Sura.... masak biasa biasa jer....semalam cik abe tak kejekan so pergi jugaklah Pasar ramadhan tu...Beli air kelapa, air tebu, murtabak singapore, apam balik....itun ada jugak berbaki sikit....hajat dihati sayang tapi dah tak larat nak habiskan dah...

    ReplyDelete
  3. aamiin..

    cik nor bli jer lauk..nasi msk sndiri..hihi

    ReplyDelete
  4. Aminnn.

    Kak Sura.. Setakat 2 hari puasa nih Zura Masih sempat masak lauk n sayur jer.. nasi dh masak siap2 sebelom gi keje.
    cuma kadang2 teringin nak makan kuih. selalunye suami zura beli kat bazar jer lah.. hehehe

    ReplyDelete
  5. bulan utk berpesta ibadah,bkn bulan utk berpesta makan minum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak..kalau nak berpesta makan..bila2 pon boleh...:)

      Delete
  6. kat bazar pun kena pandai pilih makanan ada y mahal..

    ReplyDelete
  7. betul tu kak sura,bulan puasa ni mmg tak boleh membazir..kami ni masalahnya mmg tak membazir,tp duit keluar macam air..almaklum perut semua besar2,nafsu mkn pun besar juga.hehe..Insyallah lepas ni kena kawal nafsu..

    Selamat berpuasa juga buat kak sura sekeluarga

    ReplyDelete
  8. Selamat berpuasa Sura... :)
    ermmm... idah yang lauk masak... yang kuih2 beli jer... kami kalau buka suka makan kuih dulu... nasi tu kendian2... :D

    ReplyDelete
  9. Kalau kakak ni kan Sura setiap hari membeli aje. Melainkan kalau kakak tak kerja sebab malas nak keluar rumah jadi kakak masaklah. Itupun kalau rajin. Kalau tak memanjang kakak membeli. Yg penting beli apa yg nak dimakan aje. Jgn ikut hati insya-allah habis...

    ReplyDelete
  10. Eh..eh... lupa pulak nak wish selamat berpuasa buat Sura dan keluarga. Afif mesti yang-yuk kan pepagi buka periuk hihi...

    Sahur dia bangun tak Sura?

    ReplyDelete
  11. First Ramadhan je nrl keluar membeli, pastu hari2 berikutnya masak apa yang sempat... ala kadar je, takut membazir jugak... :)

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)