Monday, May 20, 2013

Purse dikebas orang..

Petang Khamis lalu..satu kejadian menimpa kepada Umi..Huwaa..huwaa..nangis dulu(dlm hati jer)Purse umi telah hilang!!Kejadian ni berlaku semasa umi pegi ke Pasar Malam...dah balik umah dlm kul 8 lebih baru sedar..tu pun sbb Aqil nk beli brg skola..adoiyai..malang nasibku...huhuhu..

Dalam purse tu ada IC,Kad ATM umi  n En Asmadi..lesen..mcm2 lagi la..duit..550..Nak buat cam maner..redho jelah..x der rezeki....sebenarnya umi x de la nk sedey2 sangat..umi anggap sume itu ujian dariNYa..sikit jer Allah nk uji..org lain lain lg byk..umi positif!

Balik pd creta purse ilang..macamaner boleh ilang?..tu yg umi duk pikir tu..dk kaji2 time maner bleh ilang..balik dari keje Umi terus gi PsrMlm, kebetulan Aqil x gi skola..dia ikut umi gi keje belah petang.. jadi umi pegi berdua..Masa pegi tu umi pakai totebeg.. memang umi bwk mcm2 dlm totebeg tu..camera,tab dan segala bagai lg..(x bwk handbeg gi keje kecuali klu umi ada hal kat luar).Mula2 sampai umi tengok org x ramai..ye la..masa tu baru kul 5 ..peniaga pun tengah susun2 brg lg..Umi pun singgah ler kt gerai yg jual brg dapur(brg kering).Umi keluarkan 50 dr purse..pastu umi terus simpan purse balik dlm beg..Umi ckp dlm hati..lepas ni pegang jer duit balance tu..malas nk keluar masuk dlm purse..so duit blnce tu umi pegg jer..
lepas beli brg kat situ umi pun gerak ke gerai sayur..kena rm10 ngam2..Umi bg duit yg kat tangan tu..Aqil pulak nk bebola yg cucuk2 tu..singgah situ jp ..umi byr pakai duit yg kat tangan tu..pastu Aqil nak air pulakkk!!masa tunggu bli air tu Umi memang rasa ada org 'bump'umi..umi pun pusing la tengok.. tp org tu dh jauh sikit..lelaki!masa tu umi x sedap hati jugak..knapa nk bump umi..padahal org x ramai...umi terus bukak beg  n tengok..masa tu umi mcm perasan purse tu ada...so umi buat dekk jelah...pastu umi pun balik ...

Dalam kul 8 lebih Aqil minta duit nk bli brg skola..masa tu la umi perasan purse x der..puas kitarang anak beranak carik..memang x der! so sah la purse umi dh kena amik kat orang..bila pikir2 skali..memang profesional lah org yg ngambik tu..rasa cam x caya jer bleh ilang..biasanya dengar org kena ragut..ilang purse /brg kat masjid/surau..kali ni diri sendiri yg kena..huhuhu...

Buat Report

Esoknya umi pegi balai polis Port Klang buat report..1st time buat report..gi sorang2 pulak tu.(.En Asmadi x leh teman..byk kerja)mula2 berrmacam-macam rasa ..pastu o.k..jer..polis2 kat situ sume baik2 blaka..peramah..lepas buat polis repot..pegi bank..konon nk buat kad baru tp x leh..kena ada dokumen pengenalan sementara n surat beranak!..mak oii..nasib baik surat branak  ada lagi..staf tu ckp kena ada suratberanak/dokumen lain yg berkenaan..sbb umi x der buku bank..masa buat dulu x der buku..kad ajer..
huihh..macam2..dh x leh buat kad umi pun gerak pulak ke pejabat pendaftaran P.Klang..nasib baik orang x ramai..x der la lama..yg lama skit time nk scan ibu jari..sbb umi ni jenis berpeluh so x leh nk baca..kena letak bedak kat jari baru boleh..

Lega bila dh settle skit2..nnt ada masa nk ke JPJ pulak..aih macam2 nk kena buat2..duit hilang bleh redo..yg mcm2 ilang tu yg susah..nak kena pegi sana sinun..cobaann..


#sebelum ni pernah tercicir purse tp ada insan berhati mulia pulangkan balik#

21 comments:

  1. wuah...len kali kena hati2...blajar d ksilapan

    ReplyDelete
  2. Cian maksu... Sabar je la... kadang2 duit tu kita tak kisah sgt, tapi dokumen2 penting tu yg leceh skit nak menyettlekanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la..nk buat kad Atm pun satu hal..bila pegi bank..offline..pagi pegi..petang pegi..offline sakit tol hati..

      Delete
    2. Semalam CIMB buat hal Offline... leceh la... huhu

      Delete
  3. kdg2 bila jalan p pasar mlm ke atau tmpat ramai org, mmg pgang kuat2 beg tangan... berjaga2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. slalunya memang buat cam tu..duit pun bwk skit jer kalau pegi psrmlm(biasa dlm 50 jer)..tp dh nk kena ..huhuhu..:(

      Delete
  4. be careful next time maksu. pernah mengalami dn merasa jugak. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. 0k..next time i will be more be careful..:(

      Delete
  5. be careful nextime maksu. org pn pernah rasaa. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pehhh dak angah ade belog seyyyyyy... hahaha

      Delete
  6. dugaan buat ummi nmpknya.sabar ye..lepas ni kena lebih hati2..pencopek skang semuanya profesional

    ReplyDelete
    Replies
    1. pencopek sekarang memang tersangat profesional..

      Delete
  7. assalamualaikum,

    harap lain kali lebih berhati2 ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..lain kali memang sy kena lebih hati2..:)

      Delete
  8. Dugaan betul lah situasi mcm ni. sabar yer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar sentiasa dihati..In Shaa Allah..

      Delete
  9. alahai sabar jelah.. zie pun dah mangalami banyak kali purse hilang.. memang penat.. kena rgut lah macam2.. semua tu dugaan...

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)