Wednesday, May 8, 2013

Bahayakah Kacang Soya?

Sekarang ni ramai peminat soya tak berani nak makan/minum soya..sebabnya umum dah mengetahui akan bahaya/keburukan kacang soya...sebenarnya frust jugak bila mengetahui kacang soya ada keburukannya..kerana Umi ni adalah peminat air soya dan taufufa.walaupun dh tahu x elok..tp kadang2 terbeli jugak...hehehe..kat sini umi nak share secara ringkas tentang kacang soya yg umi tahu..



Umumnya, kacang soya yang bersifat GMO ini lebih murah kos penghasilannya. Kebanyakkan syarikat mementingkan KOS, justeru mereka akan menggunakan kacang soya jenis ini (GMO).
Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan, yang berdasarkan kajian bahawa toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan ke dalam sel tumbuhan.

Produk Hasil GMO boleh menyebabkan
• alergic
• Toxic
• karsinogen / potensi kanser
• Anti-gizi
Mungkin juga mencipta penyakit-penyakit baru yang belum pernah kita lihat sebelumnya, selain dapat memacu peningkatan beberapa penyakit yang sudah kita miliki, seperti kanser.
Haiwan yang mengambil makanan GMO mengalami pendarahan perut, berpotensi bertumbuhnya sel pra-kanser, kerosakan organ dan sistem kekebalan tubuh, keradangan ginjal, masalah dengan darah, sel hati, dan kematian yang tidak dapat dijelaskan.

Bila kita dah tahu kacang soya ni boleh menyebabkan bermacam2 penyakit..takut x?takutkan...kesian jugak kat orang yg jual airsoya/produk dari soya..mesti dh x laku..

Shaklee ada mengeluarkan produk berasaskan soya..tapi umi x ragu2 nak meminumnya..sebabnya..soya shaklee daripada NON GMO..

non gmo soy
Oleh itu, Jangan risau akan ESP kerana 100% Non-GMO Protein.Selamat untuk anda & seisi keluarga.

#sempat lagi iklan..sabau jelah..#


12 comments:

  1. slalu jgk baca keburukan kacang soya, tp ttp minum jerk.. hihihhi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang2 boleh la.jangan amik dgn kerap..x elok n bahaya..:)

      Delete
  2. Oooo... bahaya la soya biasa tu ye... minum skali skala okay kot... org cakap walau apa pun diambil berlebihan boleh memudaratkan... hehe mnm skit2 je la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kena kurangkan minum /amik produk berasakan soya..klu tempe tu x bahaya sgt ..sbb dh melalui proses penapaian..

      Delete
    2. Huii... tempe tu la faveret... terutamanya tempe grg sambal... aduh terliur pulak...

      Delete
    3. m.su x pandai buat tempe grg sambal tu..x pernah buat..maklumlah..orghe kelate..makan je pandai..masa tgh gila2 diet dulu..hari2 goreng tempe..

      Delete
  3. Lepas nie kena hati2 la dgn kacang soya ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kena hati2..kacang soya(gmo) pun boleh menyebabkan benih lelaki x subur..

      Delete
  4. hooo.. ESP lain lea yea.. fuh.. baru lega denga.. sebab nti nk try susu ESP ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba jangan x cuba..sedap bancuh ngan air sejuk..:)

      Delete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)