Saturday, December 29, 2012

BANJIR~KENANGAN DULU-DULU

Bila dah tiba musim banjir atau lebih sedap lagi kalau sebut 'boh',mesti aku teringat zaman dulu-dulu..zaman kanak-kanak..memang seronok.Walaupun orang kata banjir ni 'Malapetaka' tapi bagi aku ia sesuatu yg menyeronokan!!sebabnya di Pantai Timur kebanyakan rumah memang dibuat tinggi sebagai persediaan dimusim tengkujuh, jadi klu setakat banjir biasa je x de la barang2 yg rosak.Kalau banjir besar,barang2 habis rosak meme ar MALAPETAKA!!

Teringat aku masa kecik dulu..bila tiba musim bah..bangun je pagi mesti nak bukak jendela..dah bah ke belum?tiap-tiap pagi aku mesti tengok kat luar..kalau dah banjir barulah aku tersemyum panjang..hehehe..bolehla main air..tapi biasanya mula-mula air naik mak x bagi main sbb air tu kotor sangat..biar air tu  bawak sisa2 ,sampah2 n  macam2 lagi..kena tggu dulu..

hahaha..ade jugak pic aku main bah..

Masih teringat lagi waktu itu..satu kampung main banjir bebudak,retua semua main..seronok sangat..
macam pesta!!Alhamdulillah jugak sebab kat kg aku x der lagi yg terkorban angkara banjir..
Bila malam memang kena hati-hati/berjaga-jaga coz air naik bila time camni..kalau air naik tinggi kenalah pindah..pihak berwajib pun memang dah standby jer..masa dulu abang2 askar mesti datang duduk kat dewan..lama jugak diarang duk situ ,yang bestnya bila diarang nak balik mesti diarang bagi makanan dalam tin..berebut-rebut aku dan kawan2..padahal arwah abah pun askar,slalu jugak bawak balik makanan dalam tin...sebabkan aku budak2..yg berebut tu memang sronokk..hehehe..

Musim banjir ni jugak membuatkan aku teringat pada makanan(asyik2 teringat).Kalau kt kg musim gini boleh makan ike"budu"(ikan yg diperam berbulan2)rasanya macam ikan masin..sangat sedap dimakan panas2 dengan nasi dan lauk lain..perggh..terliur sey..dah lama sangat x makan..sbbnya aku x pernah balik kg time gini.....tu la pasal x dpt menikmati makanan nostalgia dulu2..ubi kayu cicah gula,biskut keras cicah air teh..makan ni duk depan tv lepas main banjir ..meme best!!

Ingat nak upload pic lagi..tp disebabkan kemalasan melanda(malas nk belek album lama2).pic yg kt atas ni pun suruh ank dara yg cari...hehehe...

#seronok bila mak tolak,aku duduk atas pelambung beralaskan kayu.terima kasih Mak #

No comments:

Post a Comment

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)