Thursday, November 21, 2013

Rindu..

Tadi semasa berblog walking.singgah sekejap di blog Cik Nor..bila baca n3 dia..tiba-tiba jer kerinduan pada kampung menerjah di hati Umi..Rindu pada musim hujan/tenkujuh kat sana..musim boh kata orang Kelantan..seronoknya..mengimbau kenangan di zaman kanak-kanak Umi..

Bila musim itu datang..hujan berhari hari tanpa henti..sampai baju pun tak kering2.maklumlah dulu2 mana ada mesin basuh..semua pakai tangan..baju berjemur kat beranda depan rumah jer..kalau dah nak pakai sangat baju tu Umi iron jer..berasap asap..(masa ni dah remaja)..Masa kecil dulu kalau dah hujan berhari hari mesti Umi mengharapkan banjir..tak sabar nak main air bah ngan kawan2.Kenangan itu memang seronok untuk diingat..Boleh buat Umi senyum sorang2 kat sini..Anak2 Umi tak merasa semua tkadang2 Umi rasa terkilan jugak..sebab anak2 hanya menghabiskan masa didalam rumah jer..kalau kat kampung mesti diarang dapat merasakan apa yang Umi rasa waktu dulu..

Dah lama Umi tak balik kampung masa musim begini ..rasanya dah berbelas belas tahun..sebabtu la rindu sangat agaknya ..perancangan nak balik kampung hujung tahun memang tak pernah ada..selalunya cuti tengah tahun baru Umi balik..nampaknya memang tak merasa la..

Rindunya..rindu pada mak dan adik kat kampung..

                              bestnyer ....kalau sekarang suruh mak tolak camni agak2nya larat tak?


20 comments:

  1. amboi kaka..btl2 rindu nie..jom balik kg..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau boleh memang nak ..tapi tak leh..ahad ni si abang nak sunat..

      Delete
  2. woooo klasik gile gmbr tuh.... zura plk rindu nk main air banjir kt kg....

    ReplyDelete
    Replies
    1. perasan comey masa tu..dah jadi klasik gambo tu...hoho..

      Delete
  3. hehehehehe.. kalo zura, nak naik atas kayu pon tak lepas haa.. ape lagi nak mintak mak tolak kan.. hahahaahha

    betol lah Kak~ zura pon rindu zaman kecik2 dulu.. terengganu kan negeri yg dilanda tengkujuh gak hujung2 tahun.
    memang sonok habes lah berkubang. kena plak time tuh kan cuti sekolah. paling best musim tengkujuh adalah.. boleh makan ikan sungai!!! arwah abang zura rajin gi tahan pukat. dlm ikan sungai kecik2. sedapnyeeee.. rindu lah~

    ReplyDelete
  4. Errmm.. zaman idah kecik2 dulu masih dapat merasa mandi dan main air perigi... main mesen penggelek getah... dan banyak lagi laa... tapi anak2 idah sekarang tak dapat merasakannya...

    ReplyDelete
  5. kalau boleh balik..boleh ke..sbb air tgh naik kan?
    mmg anak2 skun x dpt nak merasa apa yg kita rasa dulu kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..dulu2 slalu duk pikir cam tu ler..takut sangkut tengah jalan..

      Delete
  6. Kakak seumur hidup walau dah tua ni tak pernah rasa banjir Sura. Tapi tengok tu macam susah bila banjir melanda. Kesian bila tengok banyak barang rosak...

    Masa dulu-dulu selalu dlm kenangan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat kelate kebanyakkan rumah memang dibuat tinggi sebab prepare untuk musim2 camni..bukan macam kat bandar ..banjir kilat..tu yg banyak brg rosak sebab rumah bawah..:)

      Delete
  7. hahahaha .. jgn kata nak tolak.. naik pun dah tenggelam kayu tu klu sy tau .. zaman kanak² semuanya pun nostalgia

    ReplyDelete
  8. Bagi orang yang kampung halamannya tidak pernah banjir seronok melihat banjir ni tau...macam pesta la pulak hehe

    ReplyDelete
  9. betul Ida..time camni macam pesta pun ada ..tua muda semua main banjir..hehehe

    ReplyDelete
  10. Gambar menggamit memori tu kak. Kan... Bila balik kampung. Alangkah seronoknya... Lagi2 time musim banjir dan hujan. Kemain lagi main air...

    ReplyDelete
  11. salam ziarah. kenangan mengusuk perasaan ^_^

    ReplyDelete
  12. Mcm best je.x prnh rasa main air bnjir mc. Tu..

    ReplyDelete
  13. Nostalgia.. memori lama klu teringat pasti timbul sayu.. :)

    ReplyDelete
  14. rindu main air bah ekk kak sura,budak2 skang takut air.hehe

    ReplyDelete

Umi amat hargai setiap komen anda..Tq..:)